Välkommen utredning om sekretess i skolan

Välkommen utredning om sekretess i skolan - Lärarförbundet välkomnar regeringens initiativ att se över sekretessbestämmelserna i skolan. Den osäkerhet som finns i dag om vad som är offentliga uppgifter och inte, gör att en utredning är nödvändig, säger Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande.
Regeringen tillsätter en utredning med uppgift att se över vilka uppgifter skolorna har om eleverna i individuella utvecklingsplaner (IUP:n) och åtgärdsprogram och föreslå hur sekretesskyddet för dem kan stärkas. Skriftliga omdömen och andra uppgifter om en enskilds personliga förhållanden, t.ex. om stödåtgärder, ska, enligt direktiven, i framtiden vara hemliga.
- Allt fler uppgifter om eleverna och deras kunskapsutveckling ska dokumenteras. Frågorna om offentlighet och sekretess ställs därför mer och mer på sin spets. Det är viktigt att regeringen reder ut vad som ska vara offentligt och inte, säger Eva-Lis Sirén. Regeringen vill också att reglerna för tystnadsplikt för personal i enskild verksamhet ska ändras, så att reglerna så långt som möjligt motsvarar reglerna i offentliga skolor.
- Lärarförbundet menar att alla skolor, oavsett huvudman, ska ha likvärdiga spelregler. Även detta är ett steg i rätt riktning, säger Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Claes Nyberg, presschef Lärarförbundet, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. 2 (1)