Välkommet att elevens rätt till stöd regleras

Utbildningsminister Jan Björklund presenterar i Dagens Nyheter i dag att regeringens förslag till ny skollag kommer att innehålla en ny rätt för föräldrar att överklaga rektors beslut om åtgärdsplaner för elever som är i behov av särskilt stöd.

- Lärarförbundet välkomnar detta besked. Det är nödvändigt med en lagreglerad rätt av detta slag för att alla elever ska få samma möjligheter att få med sig nödvändiga kunskaper, säger Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande.

- Men det krävs att också lärare får rätten att anmäla till rektor eller högre instans om det på grund av ekonomiska skäl inte går att ge en elev tillräckligt stöd. Det behövs en Lex Maria för skolan. Lärare ska inte behöva vänta på att föräldrar upptäcker att elever inte får det stöd de behöver, säger Eva-Lis Sirén

För ytterligare information, kontakta:
Håkan Carlsson
Presschef
Lärarförbundet
E-post: hakan.carlsson@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se

Om Lärarförbundet
Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.