Välkomna satsningar på skolan

Flera av nyheterna i regeringens skolbudget är efterfrågade och välkomna. Men det saknas fortfarande tillräckliga satsningar på lärarna.

-          De nya karriärtjänsterna är en satsning helt i linje med vad vi har efterfrågat. Men det måste bli ännu tydligare att tjänsterna ska bidra till skolans utveckling. Det är också viktigt att inse att detta ökar lärarnas samlade arbetsbelastning. Kommunerna måste anställa fler lärare och få kompensation för det, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Regeringen har också lämnat besked om hur karriärreformen ska utvidgas till förskolans lärare.

-          Äntligen inser regeringen vikten av att också förskolans lärare omfattas av karriärreformen. Det är en fråga som lärarförbundet länge har arbetat för, säger Eva-Lis Sirén.

En viss del av karriärtjänsterna öronmärks till utsatta områden med svaga skolresultat.

-          Det är bra att karriärreformen särskilt riktas till de skolor som bäst behöver det. En större satsning på skolutveckling i dessa skolor skapar förutsättningar för bättre resultat där det finns stora problem, säger Eva-Lis Sirén.

Ytterligare satsningar i budgeten handlar om fler mattetimmar på mellanstadiet, fler svensklektioner för nyanlända, läxhjälp och utvidgad skolplikt.

-          Dessa satsningar förutsätter att det finns lärare som kan göra jobbet. Satsningar på eleverna måste alltid matchas med satsningar på lärarna. Det handlar om att lönen ska upp och arbetsbelastningen ner.