Var är satsningarna på skolledare, regeringen?

Tidöavtalet saknar satsningar som kommer åt den stora omsättningen av skolledare och lärarbristen. Lärarförbundet Skolledare och Sveriges Skolledarförbund kräver att den nya regeringen öppnar ögonen för dessa två avgörande frågor för alla barn och elevers framtid.

Regering Kristersson är på plats och vi har ett Tidöavtal. Lärarförbundet Skolledare och Sveriges Skolledarförbund välkomnar förslag om bättre måluppfyllelse och en mer likvärdig skola. Men det saknas förslag för att komma tillrätta med ett antal avgörande problem.

Avtalet lyfter fram behovet av en likvärdig skolpeng, ökad reglering av fristående skolor, föreslår ett obligatoriskt skolval och kortare köer. Regeringen visar därmed att de är beredda att ta steg mot en starkare statlig styrning. Men Lärarförbundet Skolledare och Sveriges Skolledarförbund hade önskat mer med Liberalerna i regeringsställning. Organisationerna hade exempelvis velat se ett löfte om att staten skulle ta större ansvar för skolans finansiering och förslag om att allt överskott ska återinvesteras i skolan.

- Förslagen som syftar till att säkra kvaliteten i den fristående sektorn är inte tillräckligt långtgående. Vi måste få ett stopp på systemet med långa skolköer, säger Matz Nilsson, ordförande Sveriges Skolledarförbund, blivande Sveriges Skolledare.

Saknas insatser kring lärarbristen

I avtalet uppmärksammas inte den höga omsättningen av skolledare. Det är anmärkningsvärt. Så länge det inte finns stabilitet i den lokala ledningen och styrningen av skolan riskerar många satsningar bara bli slag i luften. Avtalet saknar också tillräckliga insatser för att råda bot på det akuta problemet med att hitta behöriga och legitimerade lärare till alla landets klassrum. Att utöka undervisningstiden ger inte avsedd effekt om det inte finns lärare som kan ansvara för undervisningen:

- Regeringen har inga förslag för att förbättra villkoren för skolledarna. Sverige har OECDs högsta omsättning på ledarpositioner i skolan. Så länge det får pågå kommer andra satsningar inte att ge någon effekt. Säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Lärarförbundet Skolledares ordförande, blivande Sveriges Skolledare.

Lärarförbundet Skolledare och Sveriges Skolledarförbund hoppas att regeringen inte kommer ödsla tid på frågor som inte gör skillnad på riktigt i skolledares vardag. En konstruktiv dialog med Sveriges skolledare är en förutsättning

För mer information, kontakta:

Matz Nilsson 070-332 53 99

Ann-Charlotte Gavelin Rydman 072-565 76 18

Maria Andrén Bergström 070-674 62 07

Om Sveriges Skolledare:

1 januari 2023 bildar Lärarförbundet Skolledare och Sveriges Skolledarförbund det nya fackförbundet Sveriges Skolledare.