Vårdnadsbidraget måste utredas noggrannare

Lärarförbundet är kritiska till regeringens förslag om införande av ett kommunalt vårdnadsbidrag. Förbundet ställer sig också frågande till om regeringen verkligen övervägt konsekvenserna av förslaget.

- Det regeringen vill uppnå, att föräldrar ska få mer tid med sina små barn, blir inte nödvändigtvis resultatet av reformen. Detta eftersom föräldrar tillåts ta ut fullt vårdnadsbidrag samtidigt som de arbetar heltid. Om regeringen vill få föräldrarna att tillbringa mer tid med sina barn, vore de bättre att förändra reglerna i föräldraförsäkringen, säger Eva-Lis Preisz.

Erfarenheterna från våra grannländer, framför allt Norge, är att invandrarkvinnor i högre grad är hemma med vårdnadsbidrag än andra kvinnor. Lärarförbundet är därför oroat över vilka barn som inte kommer att gå i förskolan, om förslaget genomförs.

- Det är under de tidiga åren som språket utvecklas mest. Införs vårdnadsbidrag riskerar det att leda till att färre barn får den språkstimulans som de behöver. Mötet med det svenska språket skjuts upp, vilket inte gynnar språkutvecklingen, säger Eva-Lis Preisz.

Kommentarer: Eva-Lis Preisz, ordförande Lärarförbundet, 070-576 72 38 Upplysningar: Matilda Westerman, pressekreterare, 08-737 69 02

Läs mer på lararforbundet.se

Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.