Viktig satsning på utrikesfödda elever

Idag har regeringen presenterat en satsning på 409 miljoner kronor för att förbättra utbildningen för utrikesfödda elever i grundskolan. En stor del av satsningen ska användas till utökad undervisningstid för nyanlända elever.

- Lärarförbundet välkomnar satsningen som en viktig del i att åstadkomma likvärdiga villkor i den svenska skolan, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Satsningen ska också användas för att kompetensutveckla lärare som undervisar i svenska som andraspråk och svenska för invandrare (sfi) samt skolledare. Även lärare i svenska och andra ämnen ska få extra kompetensutveckling för att kunna möta elever med språkutmaningar.

- Lärares kompetens att kunna möta dessa elever är helt avgörande för elevernas utveckling. Därför är en satsning på kompetensutveckling särskilt viktig. Vi ser gärna att en del av satsningen läggs på modersmålsundervisning som underlättar inlärningen av ett nytt språk, säger Eva-Lis Sirén.

Tillskottet innebär ingen permanent nivåhöjning utan avser perioden 2013-2016.

- Det oroar mig att detta är en tillfällig satsning. Behovet av insatser kommer inte att försvinna med tiden, avslutar Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.