Layer Group förvärvar Indoor Floor & Wall Sweden AB i Kristinehamn

Report this content

Layer Group har glädjen att meddela förvärvet av InDoor Floor & Wall Sweden AB, beläget i Kristinehamn. InDoor Floor & Wall Sweden AB är ett välrenommerat företag som utför flertalet tjänster inom golvsegmentet, framför allt plattsättning och mattläggning i våtrum, med fokus på nybyggnation, ombyggnation och försäkringsskador.

Björn Karlsson och Conny Lundstedt, grundare av Indoor Floor & Wall, välkomnas av Mikael Bascuas, vd på Krafft Måleri.

Genom detta strategiska förvärv stärker Layer Group sin närvaro i de attraktiva regionerna Dalarna och Värmland. Förvärvet skapar också betydande samarbetsvinster mellan Layer Groups bolag i närområdet, inklusive Krafft Måleri i Örebro, Willéns Måleri i Örebro samt Färg & Co i Arvika och Eda.

InDoor Floor & Wall Sweden är ett entreprenörsdrivet bolag med god lönsamhet, vilket passar väl in i Layer Groups förvärvsstrategi. Med stöd från Layer Group kommer InDoor Floor & Wall Sweden att få de resurser som krävs för att nå nästa nivå i sin utveckling.

-Vi är mycket glada över att välkomna InDoor Floor & Wall Sweden till Layer Group-familjen. De har en intressant kundportfölj och tjänster som kompletterar våra närliggande verksamheter. För oss är det viktigt att deras etablerade varumärke lever vidare men att de nu ges möjlighet att utvecklas under vårt paraply, precis som våra andra bolag. Conny Lundstedt och Björn Karlsson som grundat bolaget besitter stor kompetens och vi välkomnar dem och deras team till vår koncern, säger John Strand, vd och koncernchef, Layer Group.

Förvärvet innebär inte bara en förstärkning av Layer Groups marknadsposition, utan även en möjlighet för InDoor Floor & Wall Sweden AB att dra nytta av ett brett nätverk av drivna entreprenörer inom koncernen. Detta kommer att främja ett värdefullt erfarenhetsutbyte och möjligheter till tillväxt, samarbete och innovation för samtliga parter.

-Det känns kanon att inkluderas i en stor grupp som Layer och vi ser fram emot att samarbeta med andra bolag i gruppen. Vi är övertygade om att det även ökar tryggheten för våra anställda, säger Conny Lundstedt, grundare Indoor Floor & Wall Sweden.

Om Indoor Floor & Wall Sweden

Indoor Floor & Wall grundades 2017 I Kristinehamn och omsätter cirka 15-20 MSEK. Deras huvudsakliga marknad ligger med tyngdpunkt på Värmland men de åtar sig arbete i hela Norden och har bland annat stor erfarenhet från norska marknaden. De har certifierade våtrumsläggare, plattsättare, golvavjämnare och inredningssnickare och erbjuder kompletta lösningar med design, ombyggnad, brunnsbyten, inredning och ytskikt.

För mer information, kontakta:

John Strand, vd och koncernchef Layer Group AB
john.strand@layergroup.se, 070 233 07 69

Conny Lundstedt, grundare Indoor Floor & Wall Sweden
conny@indoorsweden.se, 070 651 03 44

Om Layer Group

Layer Group är en av Sveriges största företagsgrupper inom ytskiktstjänster och består av lokalt ledande företag med drivna entreprenörer och starka varumärken. Gruppen bildades i maj 2020 och är en rikstäckande aktör som kan erbjuda både större och mindre kunder konkurrenskraftiga tjänster inom främst måleri, golv och industrifärg.

Layer Group har idag cirka 1 600 medarbetare och omsätter strax över 2,6 mdkr med närvaro i hela Sverige, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr, samt i stora delar av Finland. Layer Group ägs av entreprenörer samt de nordiska investmentbolagen Litorina och Bragnum Invest, som tillsammans är största ägare. Litorina och Bragnum är investmentbolag som investerar i mindre och medelstora bolag i Norden för att genom tillväxt, lönsamhetsförbättring och ökad professionalism utveckla dem till ledande inom sin bransch tillsammans med ledningen.