Bästa tipslistan för bilsemestern

Report this content

Nu inleds semesterperioden och många kommer att åka på bilsemester i Europa. Här kommer tipsen som underlättar och gör bilsemestern till en härlig och säker upplevelse.

Att åka på bilsemester är populärt bland svenskar. Enligt Stena Line väljer fyra av tio att ta bilen till Europa. Innan man åker iväg på bilsemester är det viktigt att förbereda sig. I flera länder är trafiken och regelverket annorlunda. Några enkla tips gör bilsemestern till en härlig upplevelse och ni undviker onödiga problem.

Grönt kort och försäkringsbevis ska helst finnas i bilen, då dessa är ett krav i vissa länder. Reflexväst och varningstriangel är obligatoriskt ibland och ska därför också tas med. I Tyskland har många städer infört miljözoner där varje bil måste visa att den uppfyller kraven genom ett klistermärke, annars blir bilen bortbogserad.

- Se till att få med de papper som behövs. Följ hastighetsregler och andra anvisningar i trafiken. Skulle olyckan vara framme tar man kontakt med sitt försäkringsbolag. Om bilen är leasad hos oss är det enklast att ta kontakt med oss direkt, eftersom vi finns över hela Europa och kan hjälpa till, säger Lisa Midbrink på LeasePlan.

På EU-kommissionens hemsida finns information om regler och annat som gäller i trafiken i de olika europeiska länderna:  http://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/index_sv.htm
Innehållet kan även laddas ner som app.

Packning
Hur du packar är alltid viktigt inför bilsemestern. Genom att packa rätt blir resan både enklare och säkrare. En felpackad bil kan utgöra en stor risk ifall en krock inträffar.

Exempelvis får en laptop på 2,5 kg en vikt på 100 kg vid en krock i 70 km/h. Den kraften kan ge enorma skador på de som sitter i bilen. Packningen är därför helt avgörande för att resan ska vara säker.

LeasePlan tipsar - packa rätt inför semestern
• Packa tungt i botten, ha aldrig tunga saker ovanför
ryggstödet.
• Använd lastnät så saker ligger still i bagageutrymmet.
• Ha inga lösa föremål inne i kupén.
• Lasta inte takboxen tyngre än tillåten maxvikt.
• Ta med en liten extraväska till de mindre barnen med ombyte, våtservetter, vatten och kex. Det kan behövas om ni fastnar i trafiken.

För ytterligare information: Lisa Midbrink, marknadschef LeasePlan, 073-444 56 18, lisa.midbrink@leaseplan.se

Om Leaseplan

LeasePlan Sverige AB är marknadsledande inom operationell leasing och vagnparksadministration med en total vagnpark på 29 000 fordon. LeasePlan erbjuder kompletta kostnadseffektiva lösningar för förvaltning, drift, finansiering, övervakning och kontroll av bolagtets bilar för privat såsom offentlig sektor. Dessutom erbjuds praktiska tjänster såsom underhåll/reparationer, försäkring, hyrbilar, bränslekort samt omfattande råd om vagnparken.

Taggar:

Citat