Ledarstudion instiftar årligt stipendium till minne av Jan Stenberg

Är du en ledare med ambition att vara inkluderande och utvecklande i din roll? Då har du möjligheten att ansöka om Ledarstudions stipendium i SAS framlidne koncernchef Jan Stenbergs ära.

Jan Stenberg, sommarpratare i P1, 2000.

Ledarstudion jobbar för att skapa en bättre värld där människor förstår och berör varandra. De tränar chefer i att via ord, röst och kroppsspråk bli begripliga, intressanta och inspirerande – något som även Jan Stenberg var mån om i sitt arbete. Mellan 1994 och 2001 var han verkställande direktör på SAS och drivande i skapandet av Star Alliance. Han var en man som brann för att hjälpa andra att utveckla sin potential och var mentor åt flera adepter – bland annat till Ledarstudions grundare och vd Lena Ahlström, som nu alltså instiftar ett stipendium för att föra hans ideologi vidare.

- Jan blev min mentor när han blev vice vd på Swedbank, men redan innan det etablerade vi ett nära och nytänkande samarbete i SAS kring ledar- och ledningsutveckling. När jag sedan grundade Ledarstudion tog jag in Jan som ordförande i vår referensgrupp. Med tiden blev han en nära vän till mig, och att nu få instifta ett stipendium i hans namn känns både ärorikt och naturligt, säger Ledarstudions grundare och vd Lena Ahlström.

Om stiftelsen
Stipendiaten ska vara under 40 år och verka i Jan Stenbergs anda. Med detta menas att personen ska vara en kunskapstörstande, kvalitetsfokuserad och människointresserad person med ambition att vara en inkluderande, kundfokuserad

och utvecklande ledare. Stipendiet innebär en kostnadsfri plats i Ledarstudions program Det Personliga Uttrycket. För att ansöka om stipendiet lämnas en skriftlig ansökan med motivering senast den sista mars varje år. Nomineringarna bedöms av en jury bestående av:
Lena Ahlström, VD Ledarstudion AB
Helena Saxon, CFO Investor AB och Jans dotter
Marie Ehrling, styrelseordförande TeliaSonera AB
Gry Mölleskog, riksmarskalk Norges Kungahus
Bibi Rödöö, programchef Sommar SR P1
Marita Hellberg, tidigare personaldirektör Ericsson
Carola Määttä, kommunikationsdirektör Polisen
Marie Molin, v.VD Ledarstudion AB

För att ansöka, skicka en skriftlig motivering till hanna.kaiser.barnes@ledarstudion.se senast 31 mars 2018.

För mer information kontakta gärna: Emelie Engström, presskontakt Ledarstudion på mobil: 072-886 98 00 eller mail: emelie@editk.se.

Ledarstudion grundades 2002 av ledningsutvecklare Lena Ahlström och erbjuder praktisk färdighetsträning i kommunikation och ledarskap med verktyg från scenens värld. Företaget har 20 anställda och ytterligare 15 certifierade handledare som arbetar med ett unikt eget koncept inom ledarskaps-, kompetens- och teamutveckling. Ledarstudion har ett eget hus i hjärtat av Vasastan med 8 sceniskt utrustade studior på fyra våningsplan. Bland kunderna finns Vasakronan, Academic Work, PwC, Astra Zeneca, Grant Thornton, Klarna, Bonnier Business Media, Ericsson, Systembolaget, Vattenfall, IKEA, Netlight Consulting.

säger Ledarstudions grundare och vd Lena Ahlström.