En krispig nyhet bakad på ett riktigt guldkorn

Fäbodknäcke med dinkel är ett tunt, krispigt bröd som är ljust i karaktären. Ett finare knäckebröd som passar lika bra med en smakrik röra som till en god ost. Nyheten kompletterar Leksands Knäckebröds populära fäbodserie, som sedan tidigare består av Fäbodknäcke och Fäbodknäcke Surdeg.

Dinkel, som också kallas spelt, är ett av våra äldsta sädesslag. Ett urvete som har odlats i Norden sedan stenåldern. Dinkelmjöl innehåller mer protein och kostfibrer än vanligt vetemjöl. Med dubbelt så mycket B-vitamin samt järn, zink och koppar, blir det ett riktigt näringsrikt mjöl. Inte konstigt att dessa guldkorn har fått ett riktigt uppsving de senaste åren.

– Vår senaste nyhet är ett komplement till vårt goda Fädbodknäcke och det populära Fädbodknäcke Surdeg. Det är ett smakrikt knäckebröd bakat på högklassigt dinkel-mjöl enbart från svenska gårdar, säger Annika Sund, Marknadschef på Leksands Knäckebröd.

Degen till Fäbodknäcke Dinkel bakas på surdeg, som tar längre tid att jäsa men ger en mycket godare smak. Att baka med surdeg är den äldsta formen av jäsning. Surdeg är en levande kultur både när det gäller degens framtagning och dess roll i den svenska brödtraditionen. Att baka med surdeg var från början ett sätt att ta tillvara på överskottsjästen från ölbryggerier. Idag använder man det i brödbak.

– Det är viktigt för oss att kunna erbjuda knäckebröd bakat på enbart svenska råvaror. Målsättningen är att alla ingredienser ska produceras och levereras från odlare i Dalarna, nära vårt bageri. Det har tagit tid för oss att hitta tillräckligt mycket dinkel av tillräckligt hög kvalitet för att kunna framställa det här brödet. Därför är vi riktigt stolta att äntligen kunna välkomna ett dinkelknäcke till familjen, säger Annika Sund.

Fäbodseriens inspiration
Fäbodserien, består nu av tre sorters vardagslyxiga knäckebröd, inspirerade av Land Alice Gustafsson. Hon var bagare hos Leksands Knäckebröd i många år. Som pensionär har Land Alice dragit sig tillbaka till sin barndoms fäbod Skallskog men fortsätter vara en inspiration för Leksands Knäcke. Det var från Land Alice inspirationen hämtades när Fäbodknäcket bakades, ett bröd som är lite knaprigare, lite tunnare, men med en härlig hembakt smak. ./.'

Fäbodknäcke Dinkel finns i butik från mitten av februari. Varje paket innehåller 6 kakor (625 gram) och kostar ca 33-37 kr/paketet.

För smakprov kontakta: Sabrina Krim,
Platzer PR, tel 08-545 292 50 sabrina.krim@rppr.se

För ytterligare information om brödet kontakta:
Annika Sund, Marknadschef Leksands Knäckebröd, tel, 0247-448 00 eller 0706513632, annika.sund@leksandsbrod.se

Råg, vatten, jäst och salt – inget mer – det är Leksands Knäckebröd! Leksands Knäckebröd är ett familjeföretag som i fyra generationer, sedan 1929, har bakat knäckebröd i byn Häradsbygden, Leksand. Ingredienserna är de samma nu som då, svensk råg, vatten, jäst och salt. Vattnet har hela tiden kommit från samma underjordiska vattenåder med rent friskt källvatten under bageriet. Och inte ett rågkorn åker mer än 34 mil. Idag har Leksands Knäckebröd cirka 24 procent av knäckebrödsmarknaden och är marknadsledare på rundbröd, de traditionella stora runda brödkakorna.