Leksand Knäckebröd bäst i klassen på hållbarhet

Leksands Knäckebröds arbete med att minska sitt redan låga klimatavtryck har gett resultat. Företagets hållbarhetsrapport visar att avtrycket minskat med hela 35 procent per kilo knäckebröd de senaste fyra åren, samtidigt som arbetet med CO2e-märkning på förpackningarna har gett placering på plats 36 på Sustainable Brand Index bland en rad stora företag.

– Det är roligt att vi får så stor respons och uppskattning på vårt hållbarhetsarbete. Vår ambition är att vi ska vara det men mest hållbara och klimatsmarta bageriet och vi är på god väg, säger Annika Sund, marknadschef Leksands Knäckebröd.

Leksands Knäckebröd har bakat knäckebröd i byn Häradsbygden i Leksand i 200 år, alltid med varsam hand och lokala råvaror. Knäckebrödet bakas fortfarande med svensk fullkornsråg, friskt vatten från egen källa, jäst och en nypa salt. I dag är det sjätte generationen Joon som driver familjeföretaget.

– För oss är hållbarhet både en tradition och en självklarhet. Vi tittar inte på kvartalsekonomi, vi tittar på sekel. Det vi lämnar efter oss ska hålla till kommande generationer, så är det bara, säger Annika Sund, som är syster till vd Peter Joon.

Bytt ut bilarna och återvinner smulor

Den hållbarhetsrapport som släpps nu visar tydligt att det medvetna och långsiktiga arbetet som Leksands Knäckebröd gjort med att minska sina klimatavtryck har gett resultat. Det klimatavtryck som företaget gör kommer framför allt från råvaror, transporter och den egna produktionen. Genom att byta ut bilflottan till fossilfria bilar har företaget minskat klimatavtrycket på säljarbilarna med över 77 procent på tre år. Smulorna från bageriet blir djurfoder så allt äts och inget går till spillo.

Genom föreläsningar och kommunikation kring hållbarhetsarbetet bland annat genom att CO2e-märka förpackningarna, har företaget klivit upp på Sustainable Brand Index på plats 36 bland de stora företagen 2023.

– Vi jobbar stenhårt med varje punkt för att bli bäst i branschen på hållbart och klimatsmart. Vi diskuterar med alla leverantörer, vänder och vrider på inköp och transporter och har som ambition att rågen ska växa högst 34 mil från bageriet. Vi köper även det mesta av vårt förpackningsmaterial inom samma radie. Det är inte utan att man blir lite stolt att arbetet nu bär frukt, säger Annika Sund.

Är du intresserad av mer information, en speciell bild eller att prova ett av våra knäckebröd, kontakta Karin Pontén, se nedan.

För mer information, kontakta gärna:

Annika Sund, marknadschef, tfn 070 651 36 32, annika.sund@leksandsbrod.se

Karin Pontén, Vår PR-byrå, tfn 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Leksands Knckebrd trekantLeksands knckebrd i ugnen

Miljövänligt hantverk och tradition
Sedan starten av Leksands Knäckebröd på 1800-talet har hållbarhet och innovation varit en central del av verksamheten, samtidigt som hantverket och passionen för smak aldrig har kompromissats med. Knäckebrödet är bakat helt utan tillsatser och på enbart rena råvaror. Sedan 2013 är bageriet helt fossilfritt.

I dag är det sjätte generationen Joon som driver Leksands Knäckebröd, fortfarande efter samma recept som gammelfarmors mormor bakade sitt knäckebröd med. I dag omsätter Leksands Knäckebröd 315mkr och finns på 14 marknader.