Leksands Knäckebröd nominerat till E-prize

Leksands Knäckebröd är nominerat till E-Prize, ett pris som Veckans Affärer och E.ON tilldelar företag i Sverige som aktivt arbetar med sin energieffektivisering. Leksands Knäckebröd, som sedan 2013 är helt fossilfria, är ett gott exempel på vad engagemang och långsiktig planering kan göra för både ekonomi och miljö.

E-Prize är ett samarbete mellan EON och Veckans Affärer. Det är näringslivets mest prestigefulla energipris och belönar små och stora företag i Sverige, som på ett innovativt och effektivt sätt arbetar för att spara energi – och samtidigt skapar bättre affärer.

100 procent fossilfri energi
Kortversionen av familjeföretaget Leksands Knäckebröds miljöpolicy är: återvinning och närodlat. Sedan hösten 2013 är hela bageriet helt fritt från fossil energi. När den sista baklinjen fick sin värmeväxlare som återvinner överskottsvärmen, är all energi som används till bakning, varmvatten och uppvärmning av lokalerna till 100 % fossilfri och förnybar från vattenkraft, vind och biobränsle.

Redan 1952 sattes den första värmeväxlaren in för att kunna värma upp lokalerna med överskottsvärmen från bakugnarna. Sedan dess har varje ny ugn fått sin egen värmeväxlare som effektivt värmer lokalerna och tappvarmvattnet. Detta betyder att Leksands Knäckebröd genom sina kontinuerliga förbättringar kan baka upp emot 8 000 ton knäckebröd per år med enbart förnyelsebar energi. Detta räcker till all uppvärmningen av lokaler och varmvatten när bageriet är i drift. Behövs extra värme när driften ligger nere, några av årets kallaste dagar runt jul och nyår, klarar man det med bioenergi. Själva bakugnarna värms med enbart vatten- och vindkraft, levererad av lokala Dalakraft.

E-prize
Priset delas ut i tre kategorier; Storföretag, Små och mellanstora företag samt Offentlig sektor. Leksands Knäckebröd är nominerat i kategorin små och mellanstora företag tillsammans med Emballator Lagan Plast och Kolmården. Vinnarna i de tre olika kategorierna kommer att presenteras på Hållbarhetsdagen som hålls på Grand Hotell i Stockholm den 8 oktober 2014.

För ytterligare information kontakta gärna

Peter Joon, vd Leksands Knäckebröd AB peter.joon@leksandsbrod.se tel. 0247-44802

Informationen lämnad av Rita Platzer rita.platzer@rppr.se, tel. 0708-85 54 58

Leksands Knäckebröd
I fyra generationer, sedan 1929 har familjeföretaget Leksands Knäckebröd bakat knäckebröd i byn Häradsbygden, Leksand. Rågen är Svenskt Sigillmärkt. Vattnet har hela tiden kommit från samma underjordiska vattenåder under bageriet med rent friskt källvatten. Idag har Leksands Knäckebröd cirka 25 procent av knäckebrödsmarknaden och är marknadsledare på rundbröd, de traditionella stora runda brödkakorna.