Håkan Roos (genom RoosGruppen) ökar sitt ägande i Lendify

Håkan Roos som var en tidig investerare i iZettle och dessutom bl.a gått in i Advisa ökar nu sitt ägande i Lendify.

”Lendify har en position att bli Sveriges nästa riktigt stora fintechbolag som utmanar de traditionella bankerna och skapar nytta för konsumenterna. Jag tror på affärsmodellen och teamet. Det är ett bolag med ordning och reda och sunda värderingar” säger Håkan Roos.

Lendify fortsätter att växa kraftigt och har under 2019 säkrat 2,8 miljarder sek i finansiering från bland annat Insight Investment och Nordea. Intäkterna efter räntekostnader för utlåning ökade med ca 800 procent första halvåret 2019 i jämförelse med samma period 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Erika Eliasson Chief Strategic Communications Officer, Lendify 070-999 1070

Lendify bygger nästa generations bank som är effektiv, digital och rättvis. Lendify vänder sig till svenska hushåll med hög kreditvärdighet som ofta redan har lån hos någon av de traditionella bankerna men som kan och vill få bättre villkor. Lendifys mål är att ge låntagare rättvisa villkor med lägre ränta, och sparkunder god avkastning. För mer information, se www.lendify.se. Lendify, med några av landets främsta entreprenörer som ägare och 40 anställda, har tillstånd som betalningsinstitut från Finansinspektionen. Lendifys plattform har drygt 12 000 aktiva sparkunder.