Lendify säkrar 1,5 miljarder i ny finansiering med Insight Investment som huvudinvesterare

Lendify, Sveriges största bankutmanare, fortsätter att ta marknadsandelar från de traditionella bankerna. För att möta den stora efterfrågan på lån stärker bolaget sin finansiering med ytterligare 1,5 miljarder SEK med en av världens största och mest etablerade kapitalförvaltare, Insight Investment, som huvudinvesterare. Kapitalet ska användas till finansiering av utlåningen.

"Lendify har skapat långsiktigt hållbara förutsättningar för att bli nästa generations bank som är effektiv, digital och rättvis. Vi använder avancerad teknik och dataanalys för att göra konsumentskyddande kreditbedömningar och ge kunderna villkor som de förtjänar. Tack vare en modern teknikplattform har vi betydligt lägre operationella kostnader än traditionella banker. Under 2019 har Lendify totalt säkrat 2,8 miljarder SEK i ny finansiering. Med data som grund och teknik som verktyg kan vi erbjuda kunder lägre ränta på lån och bättre avkastning på sparande”, säger Erika Eliasson, Chief Strategic Communications Officer på Lendify.

I samband med ovan har Lendify även säkerställt kreditfaciliteter med Nordea och DNB.

Lendify erbjuder lån utan säkerhet till kreditvärdiga hushåll i Sverige. Bolaget grundades 2014 och har sedan start en total utlåning på drygt 2,2 miljarder SEK.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Erika Eliasson, Chief Strategic Communications Officer, Lendify 070-999 1070

Lendify bygger nästa generations bank som är effektiv, digital och rättvis. Lendify vänder sig till svenska hushåll med hög kreditvärdighet som ofta redan har lån hos någon av de traditionella bankerna men som kan och vill få bättre villkor. Lendifys mål är att ge låntagare rättvisa villkor med lägre ränta, och sparkunder god avkastning. För mer information, se www.lendify.se. Lendify, med några av landets främsta entreprenörer som ägare och 40 anställda, har tillstånd som betalningsinstitut från Finansinspektionen. Lendifys plattform har drygt 12 000 aktiva sparkunder.