Nicholas Sundén-Cullberg ny VD för Lendify

Styrelsen i Lendify har utsett Nicholas Sundén-Cullberg till ny VD. Nicholas ersätter John-Christian Eriksson som ska ägna sig åt andra uppgifter inom företaget.

”Jag är stolt och glad över att kunna presentera Nicholas Sundén-Cullberg som ny VD för Lendify. I sin roll som operativ chef har han visat att han har djup förståelse för hur man skapar tillväxt i en digital, innovationsdriven verksamhet”, säger styrelsens ordförande Erling Gustafsson.

Nicholas är medgrundare av Lendify och har varit operativ chef sedan starten. Han har en bakgrund inom investment banking på Morgan Stanley och affärsutveckling på Sandvik. Han har en masterexamen från Handelshögskolan i Stockholm.

”Många typer av lån är idag felprissatta som ett resultat av bankernas höga kostnader, förlegade tekniksystem och trögrörlighet. Vi vill effektivisera marknaden för lån och göra prissättningen riskbaserad istället för kostnadsbaserad. Genom Lendifys plattform får investerare möjlighet till avkastning från ett tillgångsslag som tidigare varit helt förbehållet bankerna, och låntagare får bättre villkor. Det ska bli roligt och spännande att fortsätta utveckla Lendify”, säger Nicholas Sundén-Cullberg.

Nicholas tillträder den 1 juni och ersätter då John-Christian Eriksson som varit VD sedan Lendify grundades 2014. John-Christian kommer även framgent att vara verksam i företaget men kommer fokusera på teknik-affärsutveckling.

Lendify är en marknadsplats för lån. Marknadsplatsen är digital och utnyttjar inga mellanhänder. Den vänder sig till låntagare med hög kreditvärdighet, vilket sänker risken för att investerare ska drabbas av kreditförluster. Lendifys mål är att ge låntagare lägre ränta och investerare god risk-justerad avkastning. För mer information, se www.lendify.se

Lendify har tillstånd som betalningsinstitut från Finansinspektionen, 2700 aktiva investerare som har investerat i lån via plattformen, några av landets främsta entreprenörer som ägare och 30 anställda.