Capitainers qDBS system för egenprovtagning används i en klinisk studie med COVID-19 patienter från hela USA

VIVID studien från välrenommerade Harvard ämnar undersöka om tillskott av D-vitamin minskar svårighetsgraden av symtom, antalet inläggningar på sjukhus eller vårdbesök.

Stockholm, 22 februari 2021: Svenska Medtech-företaget Capitainer AB meddelade idag att bolagets egenprovtagningssystem, Capitainer qDBS används i en randomiserad klinisk studie om betydelsen av Vitamin D vid COVID-19. Studien leds av ansedda Harvard Medical School. Deltagarna i studien, som rekryteras från hela USA, är ≥18 år med nyligen diagnostiserad COVID-19, får ett qDBS kit hemskickat från forskarna som leder studien. Deltagarna utför provtagningen i hemmet och skickar sedan tillbaka provet till kliniken för vidarebefordran till laboratoriet och analys av D-vitamin och COVID-19 antikropptestning. qDBS kitet kan även beställas on-line.

Vitamin D för COVID-19 (VIVID) studien är en klinisk prövning som utvärderar om D-vitamintillskott kan minska svårighetsgraden av symtom och minska antalet inläggningar på sjukhus eller vårdbesök som en konsekvens av symtom eller oro relaterade till diagnos av COVID-19. Studien innefattar även att undersöka om D-vitamintillskott minskar risken att bli smittad med det nya coronaviruset om individen blivit exponerad för någon i det egna hushållet med positivt test för COVID-19.

" Att använda hemprovtagning är avgörande för att kunna genomföra studien eftersom proverna kan samlas in från hela landet utan komplicerad infrastruktur på plats och utan betydande insatser från vården som redan är under stor press. Dessutom kan provtagningen genomföras i hemmet och deltagarna slipper därmed resa eller ta sig till en vårdinrättning för extra besök under pandemin ", säger ansvarig forskare JoAnn E. Manson, Professor of Medicine and the Michael and Lee Bell Professor of Women's Health, Harvard Medical School, Boston, USA.

Capitainers qDBS-system har i jämförande studier visat sig ge lika exakta volymer för analys som vilket laboratoriebaserat system som helst.

Christopher Aulin, VD för Capitainer kommenterar:

”Den studie som genomförs av Dr. JoAnn Manson och medarbetare på prestigefyllda Harvard Medical School illustrerar hur mångsidigt vårt qDBS-system är – analys av D-vitamin och COVID-19 antikropptestning är bara ett par exempel på de många applikationsområdena. qDBS-kortet kan till exempel användas för annan antikroppstestning och PEth-analys för övervakning av alkoholmissbruk och vi samarbetar löpande med partners för att utöka listan av validerade analyser".

Läs mer om kliniska prövningen här: https://www.vividtrial.org/

Christopher Aulin, VD t: +46 708 977 577 e: aulin@capitainer.se

Richard Hayhurst/Ola Björkman

Till redaktionen

Om qDBS-systemet

I februari 2020 lanserade Capitainer sin produkt qDBS, ett mikroprovtagningschip som bygger på DBS-teknik (Dried Blood Samples) och är utformad för hemprovtagning av blod. Det patenterade, smarta qDBS-kortet säkerställer provvolymer på 10ul med lågt CV, oberoende av hematokrit. Blodet som samlats upp i mikrokanalen överförs därefter per automatik till ett DBS papper där det torkar och bildar ett noggrant och högkvalitativt torkat och stabilt blodfläcksprov för kvantitativ bioanalys. Då eventuellt överskott kasseras automatiskt, elimineras den mänskliga faktorn för att fel mängd blod samlas upp. Precisionen och noggrannheten när det gäller mätning av kapillärblod i nivå med reguljär pipettering. Det fyllda kortet kan transporteras till ett laboratorium med vanlig post utan att kyl- eller specialförpackningar behöver användas.

Majoriteten av alla medicinska beslut baseras på blodanalyser och varje år tas miljarder blodprov, men förfarandet är dyrt och tidskrävande. Capitainer erbjuder med qDBS-systemet, en tillförlitlig lösning som på sikt kan förändra sättet vi lämnar blod på och därmed hela vårdflöden. Den öppnar för nya möjligheter till vård på distans och även för nya användningsområden där venös provtagning av legitimerad sjukvårdspersonal i dag är det enda alternativet.

Om Capitainer

Capitainer AB är ett svenskt Medtech-företag som grundades 2013 av professor Olof Beck från Institutionen för klinisk farmakologi vid Karolinska Institutet och professorerna Göran Stemme, Assoc. Prof. Niclas Roxhed och PhD Gabriel Lenk från avdelningen för Mikro- och Nanosystem vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), Sverige och Peter Bräutigam, en affärskonsult.

Capitainer är en leverantör av intelligenta lösningar för att samla upp en exakt mängd blod eller plasma vid kapillärprovtagning för att därefter spara proverna i torkad form. Tillämpningen finns inom många marknadssegment, inklusive men inte begränsat till, terapeutisk läkemedelsövervakning, biomarkörer, genomik, läkemedelsutveckling, testning av drogmissbruk och dopning. Bolaget har en väldefinierad go-to-market-strategi för nya regioner och ett team med gedigen erfarenhet av försäljning och affärsutveckling inom life science.

För mer information besök

www.capitainer.se