Digital-health företaget Pilloxa får 6 miljoner kronor från EU för att validera digital lösning som stödjer patienter att ta sin medicin enligt ordination

Målet med projektet är att validera en digital lösning inom hjärt-kärlområdet och att vidareutveckla denna tillsammans med ledande nordiskt universitetssjukhus

Stockholm, 20 augusti, 2020: Digital-health företaget Pilloxa meddelar idag att de har fått 6 miljoner kronor i finansiering från EU:s EUROSTARS-program. Företaget utvecklar digitala patientcentrerade lösningar och ska tillsammans med Universitetet i Oslo nu validera en innovation som stödjer patienten att ta sin medicin enligt ordination samt vidareutveckla lösningen för att öka kvaliteten och effektiviteten av läkemedelsbehandling inom såväl sjukvården som i samband med kliniska prövningar. Dan Atar, professor i kardiologi vid Oslo universitet, är ansvarig för genomförandet av ASTORIA-studien som ska visa effekten av Pilloxas lösning på följsamheten till medicinen rivaroxaban. Studien är den första i sitt slag inom området och förhoppningen är att resultaten ska lägga grunden för nästa steg inom patientcentrerad läkemedelsutveckling och behandling. Medlen ska också gå till vidareutveckling av ett komplett digitalt system som underlättar processen både för patienterna som ingår i studien och för prövaren. Därutöver kommer tillförlitligheten av insamlade data att stärkas vilket både kan minska kostnader och anses vara mer etiskt. Bayer och Pilloxa är sedan tidigare samarbetspartners och Bayer stödjer också ASTORIA projektet ekonomiskt.

Kliniska prövningar är idag extremt tidskrävande, dyra och en av de mest under-digitaliserade verksamheterna i världen. Att se till att patienterna tagit sin medicin dokumenteras fortfarande i huvudsak med penna och papper. ASTORIA-studien är tänkt att validera Pilloxas lösning i en verklig klinisk miljö med målet att ge statistiskt signifikanta bevis för att denna kan förbättra följsamheten till medicinering hos nydiagnostiserade patienter med förmaksflimmer. Den kliniska studien kommer att vara en multicenterstudie och använda Pilloxas utbud av tjänster för att möjliggöra monitorering av läkemedelsintag på distans. Data och annan genererad kunskap och erfarenhet från studien kommer att användas för att vidareutveckla Pilloxas lösning och för att öka dess kommersiella räckvidd. Finansieringen kommer att delas mellan Pilloxa och Universitetet i Oslo. Huvuddelen av pengarna går till Pilloxa.

Projektet vid Universitetet i Oslo kommer att ledas av den globalt välrenommerade kardiologen Dan Atar. Dan Atar är professor i kardiologi vid Oslo universitet, forskningschef vid Oslo sjukhus och även Visiting Associate Professor vid Johns Hopkins University. Professor Atar har publicerat över 420 artiklar och tjänstgör som Secretary/Treasurer vid European Society of Cardiology (ESC). Han är även ordförande för arbetsgruppen för kardiovaskulär läkemedelsterapi inom ESC.

"Jag är glad över att kunna samarbeta med människor som skapar innovationer som gör verklig skillnad för patienterna. Pilloxa’s lösning är lovande och jag tror att den kommer att ha en betydande inverkan på hur patienter följer ordinationen av sina livsnödvändiga mediciner. Med finansieringen från EU genom Eurostars-programmet kan vi nu genomföra ASTORIA-studien som kommer att visa hur Pilloxa kan hjälpa populationen av patienter med kardiovaskulär sjukdom”, säger professor Atar.

"Pilloxa vill tacka Europeiska kommissionen och innovationsnätverket Eureka för att ha valt Pilloxa för finansiering och stöd till vårt uppdrag att optimera behandling av patienter oavsett om det handlar om ordinarie vård eller i samband med kliniska prövningar genom användning av digitala lösningar. Det har aldrig funnits ett större behov av att såväl stödja patienter under deras behandling av sjukdom som att förbättra effektiviteten när det gäller kliniska prövningar. Pilloxas fokus på patienternas behov i kombination med vår användarvänliga teknik kan ge stor effekt. Finansiering kommer att hjälpa oss att validera våra tekniska lösningar kliniskt i en stor patientpopulation och samtidigt utveckla vår integration med sjukvården och med kliniska prövningar, säger Francesco Mazzotta, VD för Pilloxa AB.

”Det finns ingen framtid för vårt hälso- och sjukvårdssystem och utveckling av nya läkemedel om vi inte sätter patienterna främst, ger dem personligt stöd och möjlighet att interagera med både hälso- och sjukvården och vid kliniska studier på ett sätt som passar deras liv. Detta kräver partnerskap och projekt som ASTORIA där alla olika intressenter har ett nära samarbete för att skapa ett fungerande system istället än ett lapptäcke av frikopplade lösningar”, säger Per Nilsson, Chief Product Officer på Pilloxa AB.

Projektet beräknas starta under hösten i år och kommer att pågå till 2022.

För mer information, vänligen kontakta:

Francesco Mazzotta, CEO, francesco@pilloxa.com

Mobiltelefon: 738 046 663

Om Pilloxa AB

Pilloxa är baserat i Sveriges huvudstad Stockholm och skapar digitala och avlägsna lösningar för att optimera kliniska prövningar och patientstödprogram genom att stödja följsamhet till medicinering och att patienter följer sin behandling. Pilloxa grundades 2015 med missionen att förbättra livet för patienter. Web: https://www.pilloxa.com/