Klinisk studie av ny behandling för bakteriell vaginos startar i Sverige

Tillståndet drabbar hundratusentals svenska kvinnor varje år och det kommer ofta tillbaka

Lund, Sverige, 5 mars 2021: Nu startar en klinisk studie i Sverige för pHyph, Gedea Biotechs behandling för bakteriell vaginos. Studien har redan påbörjats på fyra kliniker i England och nu kan även svenska kvinnor delta i studien på tre platser i Sverige.

Bakteriell vaginos, den vanligaste orsaken till besvärande flytningar från underlivet hos kvinnor uppstår på grund av tillväxt av bakterier som ger en obalans av de naturligt förekommande bakterierna i vaginan. Symtomen på bakteriell vaginos brukar vara "fiskliknande" lukt, riklig flytning ibland obehag och lätt klåda. Det finns behandling för bakteriell vaginos men många kvinnor tycker att det är pinsamt och jobbigt att söka vård för intima besvär. Det är också vanligt att bakteriell vaginos kommer tillbaka efter en genomförd behandling.

- Jag har haft återkommande bakteriell vaginos de senaste fem åren. När jag har bakteriell vaginos påverkas hela livet. Man får ta ledigt från jobbet för att gå till läkare och sex är inte att tänka på, säger Elin Israelsson, 26 år från Tranås. Jag har fått många kurer med antibiotika men ändå kommer problemen tillbaka. Det känns obekvämt att underlivet luktar illa när jag exempelvis vill träna.

Catharina Hofte, gynekolog vid Hoftekliniken i Helsingborg träffar många patienter med bakteriell vaginos. Just nu deltar hon i en studie där kvinnor med bakteriell vaginos får prova en ny behandling:

- Patienter med bakteriell vaginos får oftast behandling med antibiotika och i 80-90% av fallen botas infektionen inom en vecka, säger Catharina Hofte.  Behandlingen brukar vara effektiv, men det är vanligt med återkommande infektioner. Det behövs fler lättillgängliga behandlingsalternativ för bakteriell vaginos och därför är den här studien viktig.

En ny, antibiotikafri behandling är under utveckling av Gedea Biotech, ett svenskt företag i Lund. Just nu pågår en klinisk studie vid sju mottagningar i Sverige och England. Syftet med studien är att utvärdera om den nya behandlingen, pHyph,  är effektiv mot bakteriell vaginos och om den minskar risken för att infektionen återkommer.  I Sverige finns klinikerna i Stockholm, Malmö och Helsingborg. Det kommer att ingå 150 personer i studien. I en tidigare, mindre studie visade pHyph lika god effekt på bakteriell vaginos som antibiotika.

Är du intresserad av att delta i studien? Här finns information om studien och ett webbformulär där du anmäler intresse. https://www.link2trials.se/forsoksperson-kliniska-studier/klinisk-studie-for-bakteriell-vaginos/show/730

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Annette Säfholm, VD Gedea Biotech

Telefon: 0708 - 91 86 81

E-post: annette.safholm@gedeabiotech.com

Eva Norell, marknadsansvarig, Gedea Biotech

E-post: eva.norell@gedeabiotech.com

Om bakteriell vaginos

Bakteriell vaginos är den vanligaste vaginala infektionen hos kvinnor i reproduktiv ålder och är ett tillstånd i slidan som orsakas av ökad tillväxt av bakterier som ger en obalans bland de naturligt förekommande bakterierna. Tillståndet behandlas med antibiotika och/eller antiseptiska behandlingsprodukter. Återkommande bakteriell vaginos är vanligt.

Om pHyph

Den vaginala tabletten, pHyph återställer vaginalt pH till den normala nivån pH 4,0 - 4,5 och genom att bryta ner den biofilm som bildas vid bakteriell vaginos och där de infektiösa bakterierna börjar frodas. Den naturligt förekommande aktiva ingrediensen GDA 001 i pHyph är väldokumenterad och är sedan tidigare godkänd som livsmedelstillsats.

Om Gedea Biotech

Gedea Biotech är ett svenskt, innovativt företag inom kvinnohälsa som utvecklar pHyph, en antibiotikafri och effektiv behandling av bakteriell vaginos. Vaginala infektioner drabbar mer än 400 miljoner kvinnor varje år över hela världen och marknaden är värd över 1,5 miljarder dollar. Gedea Biotech grundades 2015 i Lund, Sverige. www.gedeabiotech.com.