Merit Cudkowicz, en internationellt ledande ALS-expert tar plats i TikoMeds nybildade vetenskapliga råd

Viken – 19 september 2023 – Idag tillkännagav det svenska biofarmaföretaget TikoMed AB att man bildat ett vetenskapligt råd (Scientific Advisory Board - SAB).

SAB kommer att arbeta nära ledningen för att främja bolagets kliniska utveckling av ILB, TikoMeds läkemedel för behandling av ALS som befinner sig i fas 2. Styrelsen kommer att utse mycket erfarna kliniker och forskare med industriell erfarenhet inom området till rådet.

Den första medlemmen som tillkännages är Dr. Merit Cudkowicz. Dr Merit Cudkowicz är Director of the Sean M. Healey & AMG Center for ALS, Chair of Neurology at Mass General, and the Julieanne Dorn Professor of Neurology at Harvard Medical School.

"Vi är glada över att välkomna Dr. Cudkowicz till vår SAB", säger Adam Bruce, grundare, styrelseordförande och VD för TikoMed. "Merit är en internationellt erkänd forskare, kliniker och auktoritet inom ALS. Hon kommer att, baserat på sin erfarenhet och kompetens, kunna bidra med värdefull och relevant rådgivning under de kommande månaderna och åren när vi fortsätter driva vårt kliniska program.”

"Jag ser med stor entusiasm fram emot att bli en del av TikoMed:s SAB och att bidra med min erfarenhet inför den kommande kliniska studien", säger Dr Merit Cudkowicz.

Merit Cudkowicz, läkare, MSC

• Dr. Merit Cudkowicz är Director of the Sean M. Healey & AMG Center for ALS, Chair of Neurology at Mass General, and the Julieanne Dorn Professor of Neurology at Harvard Medical School. Hennes forskning och kliniska aktiviteter är dedicerade till studier och behandling av patienter med amyotrofisk lateral skleros (ALS). Dr. Cudkowicz är en av grundarna och tidigare Co-Chair för Northeast ALS Consortium (NEALS), en grupp med över
    145 kliniska kliniker i USA, Kanada, Europa och Mellanöstern som enbart utför kliniska prövningar och forskning inom ALS. Hon har bidragit med innovationer ägnade åt att påskynda utvecklingen av behandlingar för patienter med ALS.
  • Dr. Cudkowicz är huvudprövare för Clinical Coordination Center vid National Institute of Neurological Disorders and Stroke's Neurology Network of Excellence in Clinical Trials (NeuroNEXT).  Därutöver lanserar Dr Cudkowicz det första initiativet för plattformsstudier inom ALS, HEALEY ALS Platform Trial, ett program som kommer att påskynda terapiutvecklingen inom ALS på ett påtagligt sätt.

Dr. Cudkowicz fick American Academy of Neurology 2009 Sheila Essay ALS award, 2017 Forbes Norris Award från International MND Alliance, 2017 Pinnacle Award från Boston Chamber of Commerce och 2019 Ray Adams American Neurological Association Award. I egenskap av dedicerad pedagog, är Dr. Cudkowicz verksam som mentor till många unga neurologer när det gäller kliniska frågeställningar inom ALS och relaterade neurodegenerativa störningar. Dr. Cudkowicz avslutade sin grundexamen i kemiteknik vid Massachusetts Institute of Technology, varefter hon tog sin medicinska examen vid Harvard Medical School (Health Science and Technology-program). Hon gjorde sin kliniska praktik på Beth Israel Hospital i New York och genomförde sin neurology residency and fellowship vid MGH. Hon har också en magisterexamen i klinisk epidemiologi vid Harvard School of Public Health.

Adam Bruce, grundare, styrelseordförande och VD för TikoMed

Telefon 070-8238444

E-post: adam.bruce@tikomed.com.

TikoMed AB

TikoMeds mission är att förbättra människors liv genom att utforska och utnyttja kroppens medicinska potential och förmåga till regenerering och självläkning. Med en adaptiv, multifunktionell verkningsmekanism har TikoMeds läkemedelsplattform potential att balansera kroppens inflammatoriska-, immun- och fibrotiska svar på akut och kronisk inflammation för att därigenom förbättra självläkning och regenerering.

TikoMeds initiala utvecklingsprogram inkluderar amyotrofisk lateral skleros (ALS), traumatisk hjärnskada (TBI) och transplantation av Langerhanska öar.

TikoMeds mycket skalbara egenutvecklade teknik syftar till att tillhandahålla säkra och prisvärda läkemedel med hög kvalitet till så många patienter som möjligt över hela världen.

TikoMed är privatägt och baserat i Viken, Sverige. Mer information finns i www.tikomed.com

Citat

Vi är glada över att välkomna Dr. Cudkowicz till vår SAB. Merit är en internationellt erkänd forskare, kliniker och auktoritet inom ALS. Hon kommer att, baserat på sin erfarenhet och kompetens, kunna bidra med värdefull och relevant rådgivning under de kommande månaderna och åren när vi fortsätter driva vårt kliniska program.
Adam Bruce, grundare, styrelseordförande och VD för TikoMed
Dr Merit Cudkowicz