TikoMed utser Jeremy Shefner, en ledande ALS-expert från Barrow Neurological Institute, Phoenix, Arizona till sitt vetenskapliga råd (SAB)

Viken – 11 oktober 2023 – Det svenska biofarmabolaget TikoMed AB tillkännagav idag utnämningen av Professor Jeremy Shefner, MD, PhD verksam vid the Gregory W. Fulton ALS & Neuromuscular Disease Center och the Department of Neurology at Barrow Neurological Institute in Phoenix, Arizona, USA som den tredje medlemmen i TikoMeds nybildade vetenskapliga råd (Scientific Advisory Board - SAB).

Professor Shefner är neurolog med fokus på utveckling av biomarkörer och klinisk behandling av amyotrofisk lateralskleros (ALS) och spinal muskelatrofi. Han var medgrundare av ALS Clinical Trials Consortium (NEALS), det största och mest aktiva konsortiet i världen uteslutande tillägnat ALS. Han fortsätter att leda NEALS centrala program för utfall- och klinisk monitorering. Han är för närvarande huvudprövare för två kliniska multicenterprövningar, samt för en biomarkörstudie som utvärderar effektiviteten av elektrisk impedansmyografi för bedömning av sjukdomsförloppet hos ALS-patienten.

År 2014 tilldelades Dr. Shefner Sheila Essey Award for ALS Research, en årlig utmärkelse av American Academy of Neurology and ALS Association. Han har publicerat cirka 200 artiklar i peer-review tidskrifter och har tjänstgjort som expert inom flera bidragsgranskningspaneler.

"Vi är glada över att välkomna Dr. Shefner till vårt SAB", säger Adam Bruce, grundare, styrelseordförande och VD för TikoMed. "Vi är övertygade om att hans expertis inom biomarkörutveckling för ALS-diagnos och erfarenhet från NEALS-konsortiet kommer att vara av stort värde för det kliniska utvecklingsprogrammet för vår läkemedelskandidat ILB för behandling av ALS."

Professor Shefner kommenterar: "Jag är glad över att bli en del av TikoMed Scientific Advisory Board och ser fram emot att hjälpa företaget att nå nästa steg i den kliniska utvecklingen. Bolaget har en ambitiös plan när det gäller design och genomförande av en studie med ett gediget och tillförlitligt upplägg för att kunna utvärdera läkemedelskandidaten på ett korrekt sätt.”

SAB kommer att stödja ledningen med rådgivning för att främja bolagets kliniska utveckling av ILB, TikoMeds läkemedel för behandling av ALS som befinner sig i fas 2. Styrelsen kommer att utse mycket erfarna kliniker samt erfarna industriledare inom området till rådet.

Adam Bruce, grundare, styrelseordförande och VD för TikoMed

Telefon 070-8238444

E-post: adam.bruce@tikomed.com.

TikoMed AB

TikoMeds mission är att förbättra människors liv genom att utforska och utnyttja kroppens medicinska potential och förmåga till regenerering och självläkning. Med en adaptiv, multifunktionell verkningsmekanism har TikoMeds läkemedelsplattform potential att balansera kroppens inflammatoriska-, immun- och fibrotiska svar på akut och kronisk inflammation för att därigenom förbättra självläkning och regenerering.

TikoMeds initiala utvecklingsprogram inkluderar amyotrofisk lateral skleros (ALS), traumatisk hjärnskada (TBI) och transplantation av Langerhanska öar.

TikoMeds mycket skalbara egenutvecklade teknik syftar till att tillhandahålla innovativa läkemedel till så många patienter som möjligt över hela världen.

TikoMed är privatägt och baserat i Viken, Sverige. Mer information finns i www.tikomed.com.

Citat

Vi är glada över att välkomna Dr. Shefner till vårt SAB. Vi är övertygade om att hans expertis inom biomarkörutveckling för ALS-diagnos och erfarenhet från NEALS-konsortiet kommer att vara av stort värde för det kliniska utvecklingsprogrammet för vår läkemedelskandidat ILB för behandling av ALS.
Adam Bruce, grundare, styrelseordförande och VD för TikoMed.
Professor Jeremy Shefner, MD, PhD