AVISEQ – LFVs nya bolag

Nu är det klart. LFVs nya bolag inom affärsverkskoncernen får namnet AVISEQ Critical Communication AB. AVISEQ, tidigare Eltel Networks Aviation & Security AB förvärvades av LFV den 30 april 2020. AVISEQs vd Robert Sporrong ser fram emot att tillsammans med sina medarbetare fortsätta leverera högkvalitativa tekniska drift- och underhållstjänster i bolaget och vara en del av LFV.

– Jag är glad att idag presentera vårt nya namn, logotyp och hemsida. Som en del av LFV är AVISEQ en fortsatt stark aktör på marknaden med leveranser på hög nivå av tekniska drift- och underhållstjänster till flygtrafikcentraler, flygplatser, statliga myndigheter och företag, säger Robert Sporrong, vd AVISEQ.

Namnet AVISEQ tydliggör bolagets två huvudaffärsområden: Aviation & Security. Verksamheten inom Aviation säkerställer att det svenska luftrummet fungerar för både civilt och militärt flyg genom övervakning, drift och underhåll bland annat för LFVs tekniska infrastruktur. Inom Security säkerställs operativa WAN (Wide Area Network), och LAN (Local Area Network), radiosystem, kontrollrumsmiljöer, servermiljöer och videokonferenssystem.

Med erfarenhet från 70 år av underhåll och drift av många generationers kritiska kommunikationslösningar över hela Sverige kommer AVISEQ vara en stark aktör.

AVISEQs webbplats finns här. Läs mer om bolaget och dess verksamhet.

Bakgrund
I juni 2019 tecknade LFV och Eltel en avsiktsförklaring kring ett förvärv av affärsområdet Aviation & Security. Som största kund och med anledning av säkerhetsskyddslagen, LFVs sourcingstrategi, det återupptagna totalförsvaret och omvärldsförändringar bedömde LFV att driften och supporten av de operativa systemen borde ske i egen regi.

Förvärvet genomfördes i och med aktieöverlåtelsen 30 april 2020. AVISEQ är ett helägt dotterbolag i LFV Holding ab, sysselsätter cirka 200 medarbetare och omsatte 2019 cirka 300 miljoner kronor.

aviseq.se

Snabbfakta

Som en del av LFV är AVISEQ en fortsatt stark aktör på marknaden med leveranser på hög nivå av tekniska drift- och underhållstjänster till flygtrafikcentraler, flygplatser, statliga myndigheter och företag.
Robert Sporrong, VD AVISEQ