Flygrörelserna minskade stort i maj

Flygtrafiken i svenskt luftrum minskade med drygt 4 procent i maj jämfört med samma månad i fjol. Det visar LFVs trafikstatistik för den gångna månaden. Det innebär tredje månaden i rad med minussiffror.

- Utfallet i maj och då framför allt inrikes påverkas starkt av Skyways konkurs. Dessutom påverkar helgdagar rörelsevolymen negativt under maj månad då exempelvis Kristi Himmelsfärdshelgen inföll 2012 men under juni månad 2011. Denna effekt förväntar vi oss få tillbaka under juni, säger LFVs omvärldsanalytiker Lars Ahlm.
Inrikes- och utrikestrafiken minskade med drygt 10 respektive knappt 4 procent i maj medan den överflygande trafiken minskade med knappt 2 procent.

Ackumulerat för årets fem första månader är det nu för första gången en minskning av antalet rörelser jämfört med 2011.

LFVs första prognos för 2012 gjordes hösten 2011 och pekade på en ökning med drygt 1 procent men den ändrades i april till en minskning med knappt 1 procent.
- Det är inte omöjligt att vi kommer att få revidera den neråt ytterligare en gång. Vi har just nu tre tunga faktorer som påverkar flyget negativt: minskad ekonomisk tillväxt, finansoron i Europa och ett högt flygbränslepris, säger Lars Ahlm.

För ytterligare kommentarer kontakta Lars Ahlm, telefon 011-19 22 07.

Koncern Kommunikation och Marknad

LFV är ett affärsverk med 1 200 anställda som driver flygtrafiktjänst för civila och militära kunder vid 34 flygplatser runt om i Sverige. Vi omsätter drygt 2,3 miljarder kronor och har vårt huvudkontor i Norrköping. LFV är en av Europas ledande aktörer inom flygtrafiktjänst. Våra lösningar för ännu säkrare och mer kostnadseffektiv flygtrafik uppmärksammas i omvärlden och inom miljöområdet går vi i bräschen för att minimera miljöbelastningen.