• LFV/

LFVs dotterbolag levererar flygtrafikledning till Sveriges nya flygplats i Sälen

I dag invigs Sveriges första nya flygplats på 20 år, Scandinavian Mountains Airport i Sälen. Med den blir Sveriges största skidregion mer lättillgänglig för svenska och utländska skidturister. LFVs och Saabs bolag SDATS levererar flygtrafikledning på distans, RTS, till flygplatsen.

– Vi gratulerar flygplatsen, dess ägare och regionen till Sveriges nyaste flygplats. De har investerat i en modern flygplats som skapar möjligheter för fler att uppleva Sälens och Trysils fjällvärld. Det är ett stort jobb att etablera en ny flygplats och här ser vi resultatet av ett effektivt och nära samarbete mellan många aktörer. Stort tack till alla som har varit med och bidragit till våra leveranser, säger LFVs generaldirektör Ann Persson Grivas.

LFV har levererat delar av infrastrukturen till flygplatsen medan SDATS, Saab Digital Air Traffic Solutions, levererar flygtrafikledning. Scandinavian Mountains Airport kommer att trafikledas på distans från SDATS kontrollcentral i Sundsvall.
– Flygplatsen blir den fjärde i Sverige att trafikledas på distans från Sundsvall. Flygplatsen är en utpräglad charterflygplats med trafik tre dagar i veckan som en start. Vi levererar ett nytt koncept, ”RTS on demand”, där flygplatsen själv väljer tid och omfattning av våra tjänster, säger Per Ahl, CEO SDATS.
– Digitaliseringen av flygtrafikledning är ett koncept som sprids över världen. Efter Sverige har Tyskland, Storbritannien och Norge kommit igång. Intresset är stort för denna effektivisering av flygtrafiktjänst i hela flygbranschen, konstaterar Per Ahl.

För mer information kontakta LFVs presstjänst på telefon 011-19 20 50.

LFV är Sveriges ledande aktör inom flygtrafikledning för civil och militär luftfart med tillhörande tjänster. Våra flygledare leder dagligen cirka 2 000 flygplan i svenskt luftrum. LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans och vi driver digitaliseringen inom flera områden. Genom olika samarbeten är vi med och effektiviserar det europeiska luftrummet. LFV har ca 1 100 anställda och hade 2018 en omsättning på 3,3 miljarder kronor.

Flygtrafikledning på distans – så fungerar det
En mast med kameror och sensorer placeras  på flygplatsen. Allt som registreras länkas i realtid till en flygledningscentral och projiceras på en skärm där flygtrafikledare kontrollerar och styr trafiken för flygplatsen. Flygledningen sker från SDATS flygledningscentral i Sundsvall.
LFV var först i världen med distansledd flygtrafikledning 2015 då Örnsköldsvik Airport började flygtrafikledas från Sundsvall. I slutet av 2017 följde Sundsvall Timrå Airport efter och i juni 2019 Linköping/Saab Airport. Under 2019 har Saab Digital Air Traffic Solutions tagit över driften av verksamheten i Sundsvall från LFV.
Saab Digital Air Traffic Solutions är ett joint venture mellan Saab och LFV. Genom att kombinera LFVs unika operativa erfarenhet med Saabs tekniska lösningar i världsklass, kan Saab Digital Air Traffic Solutions sköta hela processen från planering till implementering och drift av tjänster för flygtrafikledning på distans.

Fakta om LFV

• LFV flygtrafikleder vid 20 flygplatser och från tre kontrollcentraler i Sverige.
  • LFV har över 70 års erfarenhet och kunskap av flygtrafiktjänst och flygsäkerhet.
  • 40 års erfarenhet av civil/militär integration av flygtrafiktjänst.
  • LFV är ett statligt affärsverk.
  • 785 000 flygrörelser i svenskt luftrum 2018.
  • 99,9 procents punktlighet.
  • 100 procent uppfyllda flygsäkerhetsmål.
  • Kontrollcentralen för flygtrafikledning på distans i Sundsvall, RTC Sundsvall, drivs sedan 2019 av Saab Digital Air Traffic Solutions, SDATS, ett bolag som ägs av Saab och LFV.

Snabbfakta

I dag invigs Sveriges första nya flygplats på 20 år, Scandinavian Mountains Airport i Sälen. LFVs dotterbolag SDATS levererar flygtrafikledning till flygplatsen.

Ann Persson Grivas, generaldirektör LFV.