Ökning för flyget femte månaden i rad

Antalet flygrörelser i svenskt luftrum ökade med 3 procent i augusti 2013 jämfört med augusti 2012. När sommaren 2013 nu summeras innebär det en sommar med ökande flyg i svenskt luftrum.

– Vi har nu sett en trafiktillväxt fem månader i rad. Fortsätter utvecklingen skulle vi rentav kunna räkna hem en liten tillväxt på helåret – även om osäkerheten är stor, säger LFVs t f generaldirektör Mikael Larsson.

LFVs bedömning för helåret 2013 är att trafikvolymen kan komma upp till eller i närheten av 2012 års siffra 689 000 rörelser.

LFVs resultat under första halvåret blev 18 miljoner kronor (-8). Resultatförbättringen beror framför allt på fjolårets stora engångskostnader för ökad pensionsskuld. Dessutom har LFV under året framgångsrikt begränsat kostnadsutvecklingen.
– Pågående effektiviseringar fortsätter att ge effekt, bland annat genom en successiv minskning av personalvolymen. Vi har tuffa utmaningar framför oss men vi kan glädjas åt en förbättrad flygmarknad och hög kostnadsmedvetenhet, säger Mikael Larsson.

LFV har nu tillsammans med den lokala leverantören GAL (Global Aerospace Logistics), skött flygtrafikledningen i Abu Dhabi och Al Ain i fyra månader. De positiva omdömena efter övertagandet har inte låtit vänta på sig. Det lokala flygplatsbolaget ADAC och flygbolaget Etihad Airways har tydligt visat att de är nöjda.
– Flygplatsen i Abu Dhabi har ett av världens bästa bansystem. Vi har ökat kapaciteten med 30 procent sedan vi tog över och vi jobbar vidare för att ge utrymme för ännu fler starter och landningar från hösten 2014, säger Per Högberg som är ansvarig för LFVs verksamhet i Abu Dhabi.

För ytterligare kommentarer kontakta LFVs presstjänst 011-19 20 40.

Koncern Kommunikation

Fotnot: I juni ökade flygtrafiken med 1 procent och i juli med 5 procent.

---------------------------------------------------------------------------------------------
LFV är ett affärsverk med 1 300 anställda som driver flygtrafiktjänst för civila och militära kunder vid 32 torn i Sverige och vid kontrollcentralerna i Stockholm och Malmö. Vi omsätter omkring 3 miljarder kronor och har vårt huvudkontor i Norrköping. LFV är en av Europas ledande aktörer inom flygtrafiktjänst. Våra lösningar för ännu säkrare och mer kostnadseffektiv flygtrafik uppmärksammas i omvärlden och inom miljöområdet går vi i bräschen för att minimera miljöbelastningen.

Vi har nu sett en trafiktillväxt fem månader i rad
Mikael Larsso, t f generaldirektör.