Plus sex procent för flyget första kvartalet

Första kvartalet 2011 blev ett tillväxtkvartal för flyget. Antalet rörelser i svenskt luftrum ökade med drygt 6 procent jämfört med första kvartalet 2010. Utrikestrafiken är den del som ökat mest – med drygt 9 procent.

– Året har inletts positivt och vi förväntar oss en fortsatt trafiktillväxt även om det finns orosmoln. Flera länder inom EU brottas med ekonomiska problem och flyget är konjunkturkänsligt. Dessutom finns det en oro för bränsleprisutvecklingen och vad situationen i Nordafrika och Mellanöstern kan innebära, säger Lars Ahlm, omvärldsanalytiker på Luftfartsverket (LFV).
Under årets första kvartal ökade utrikestrafiken alltså med drygt 9 procent medan inrikestrafiken ökade med 3 procent och överflygande trafik med 6 procent.
– LFVs årsprognos om en trafikökning på omkring 3 procent ligger fortfarande fast. Det skulle innebära en total trafikvolym på cirka 675 000 rörelser i det svenska luftrummet under 2011, säger Lars Ahlm.

För ytterligare kommentarer kontakta Lars Ahlm, telefon 0708-39 22 07.

Koncern Kommunikation och Marknad

LFV är ett affärsverk med 1 350 anställda som driver flygtrafiktjänst för civila och militära kunder vid 38 flygplatser runt om i Sverige. Vi omsätter drygt 2,3 miljarder kronor och har vårt huvudkontor i Norrköping. LFV är en av Europas ledande aktörer inom flygtrafiktjänst. Våra lösningar för ännu säkrare och mer kostnadseffektiv flygtrafik uppmärksammas i omvärlden och inom miljöområdet går vi i bräschen för att minimera miljöbelastningen.