• LFV/

Välkommen till Luftfartsverket under Aerospace Almedalen - Vem bryr sig om luften som infrastruktur?

Onsdagen den 26:e juni landar Luftfartsverket, LFV, tillsammans med Aerospace Almedalen återigen i Almedalen för samtal och debatt om flygets klimatomställning, utveckling av luftrummet, det framtida luftförsvaret, rymden och förutsättningarna för våra företag.

Vem bryr sig om luften som infrastruktur?

Klockan 12.40 intar LFVs generaldirektör Ann Persson Grivas och Försvarsmaktens rymdchef Ella Carlsson scenen för att tillsammans diskutera hur vi skapar en infrastruktur som både är robust och anpassad för såväl militära som civila behov? Vad kan rymden bidra med i samhället, totalförsvaret och vilka utmaningar och möjligheter finns?

Datum: Onsdagen den 26 juni
Plats: Strandvägen 4, Wisby Strand, Strands veranda
Tid: kl. 12.40 – 13.10

Aerospace Almedalen 2024 - Flyg och rymd är avgörande för Sveriges utveckling och säkerhet.

Det är ett välspäckat program som Aerospace Almedalen bjuder på från klockan 9.00 – 19.00 den 26:e juni. Du kommer under dagen att möta ledande representanter från regering, svenska myndigheter, flygplatser, intresseorganisationer, företag och Sveriges senaste astronaut, Marcus Wandt.

Medverkande parter och arrangörer av Aerospace Almedalen 2024 är Aerospace Cluster Sweden, Föreningen Svenskt Flyg, SAS, Svenska Regionala Flygplatser, Swedish Aerospace Industries, GKN Aerospace, Saab, Försvarsmakten och Luftfartsverket, LFV.

Mer information om Aerospace Almedalens olika seminarium finner du på den gemensamma webbplatsen aerospacealmedalen.se.

Maria Hultberg
maria.hultberg@lfv.se
011-19 20 45

LFVs huvuduppgift är att tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart och tjänster för obemannad luftfart. LFV lyder under Landsbygds- och infrastrukturdepartementet och ska verka för att de transportpolitiska målen uppnås.

Med över 75 års erfarenhet av flygtrafiktjänst och flygsäkerhet flygtrafikleds cirka 582 980 flygrörelser (2023) vid 16 flygplatser och från fyra kontrollcentraler i Sverige. LFV har cirka 1100 anställda och samverkar i olika allianser och organisationer för att bistå i arbetet med att effektivisera det europeiska luftrummet.