Förlossningsvården behöver inga (V)alårssatsningar

Vänsterpartiet har meddelat att vårändringsbudgeten kommer att innehålla 500 miljoner kronor till förlossningsvården och talar om satsningar på personal. Men det är bara en tillfällig satsning inför valåret, vilket får skarp kritik av Liberalerna och Anna Starbrink (L).

- Förlossningsvården i Sverige och i Stockholm behöver långsiktighet. Inte mer kortsiktiga projektpengar. Detta vänsterpartistiska valfläsk kommer inte ge de långsiktiga förbättringarna.

Det säger Anna Starbrink (L), ordförande i Liberalernas välfärdskommission och hälso- och sjukvårdslandstingsråd i Stockholm.

- Vänsterpartiet har tydligen tagit över regeringens sjukvårdspolitik från Gabriel Wikström (S), och talar om satsningar på personal. Menar Jonas Sjöstedt (V) att våra sjukhus ska anställa barnmorskor och undersköterskor och ge dem sparken efter ett år? Ska förlossningsklinikerna höja lönerna för sjuksköterskorna nu och sänka dem när pengarna är slut?

Anna Starbrink (L) ifrågasätter prioriteringarna och varnar för att Vänsterpartiets och den rödgröna regeringens skattehöjningar slår hårt mot bl.a. barnmorskor vilket påverkar möjligheten att anställa fler och få fler att vilja arbeta heltid.

- Förlossningsvården behöver resurser men framför allt kompetens. Vi behöver fler skickliga barnmorskor, och fler barnmorskor som arbetar heltid. Då borde regeringen fundera mer över klokskapen i att höja skatten för vanliga inkomsttagare – var tredje barnmorska kommer att drabbas av den höjda statsskatten. Varför skulle en erfaren barnmorska gå upp på heltid om hon inte ens får behålla halva löneökningen?

Rasmus Jonlund, kommunikationschef, pressansvarig Liberalerna i Stockholms läns landsting, 070-737 41 83, rasmus.jonlund@sll.se

Pressbild Anna Starbrink finns här https://liberalerna.dphoto.com/#/album/6b7a1w/photo/37691084