Liberalernas landstingsföreträdare nomineras 17 oktober

Förhandlingar om att Stockholms läns landsting kommer att styras av en ny grönblå majoritetskoalition av Liberalerna, Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Miljöpartiet under mandatperioden 2018-2022 fortsätter. Det står nu klart att Liberalerna kommer att nominera hälso- och sjukvårdslandstingsrådet, tillika ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden. Därtill ett flertal presidieposter i nämnder, styrelser och utskott.

Liberalernas nomineringar för ledande landstingsuppdrag behandlas av förbundsmötet för Stockholms län den 17 oktober.

Givet att koalitionen kommer överens kommer vi att forma en majoritet som tillsammans vill ta ansvar för regionens utveckling, en trygg sjukvård och en utbyggd kollektivtrafik. Detta med fokus på ordning och reda i ekonomin samt snabbare realisering av större reformer.

Bildandet av en grönblå majoritet förutsätter beslut av samtliga ingående partier. Majoriteten kommer i så fall att bestå av åtta landstingsråd som kommer väljas av landstingsfullmäktige den 23 oktober och innan dess nomineras landstingsråd av respektive parti.

Den grönblå majoriteten avser i så fall inom kort att återkomma med en gemensam politisk plattform som grund för det gemensamma styret och kommande års politiska inriktning.

Presskontakt:

Rasmus Jonlund presschef (L) 070-737 41 83