Stockholm kan införa mammografi för kvinnor över 74

Mammografi för kvinnor över 74 år i Stockholms län ska utredas, på initiativ av den blågröna koalitionen i landstinget.

- Tidig upptäckt av cancer räddar liv. Var femte kvinna som drabbas av bröstcancer är över 74 år. Dagens åldersgräns för mammografi baseras på över 30 år gamla analyser och behöver uppdateras – det handlar om både etiken och om den medicinska utvecklingen. Vi måste stoppa åldersdiskrimineringen i vården, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

- Åldersgränsen för mammografi ifrågasätts av många. Risken att dö i bröstcancer minskar med 25 procent om man deltar i screeningen. Därför är det viktigt att utreda åldersgränsen, säger Ella Bohlin (KD), vårdutvecklingslandstingsråd.

- Vi ger vår hälso- och sjukvårdsförvaltning i uppdrag att göra en hälsoekonomisk utredning av att erbjuda avgiftsfri mammografi även för kvinnor över 74 år i Stockholms län, säger Anna Starbrink (L).

Ur de blågröna partiernas skrivelse till hälso- och sjukvårdsnämnden:

”Åldersgränsen på 74 år bör sättas i en kontext. Socialstyrelsens analyser av hälsovinster och risker som ligger till grund för screeningprogrammet sattes för över 30 år sedan och den exkluderar äldre. Värdet av mammografi för äldre kvinnor i studier som kommit senare borde analyseras mer ingående inte minst med tanke på vad Statens medicinsketiska råd, Smer, skriver i sitt remissvar om Socialstyrelsens rekommendationer om screening (2013). Smer anser att de etiska aspekterna på övre åldersgräns för screening för bröstcancer och tjock- och ändtarmscancer borde analyseras. De åldersgränser som använts i randomiserade studier kan vara åldersdiskriminerande och leda till eventuell åldersdiskriminering när resultaten omsätts i praktiska rekommendationer.”

PRESSKONTAKT

Rasmus Jonlund, presschef (L), 070-737 41 83

Steven Crosson, presschef (KD), 070-737 43 21

Pressbild Anna Starbrink (L) finns här http://news.cision.com/se/liberalerna-i-stockholms-lan/i/anna-starbrink,m19875