Corona: Sjukhusen får fast ersättning för att säkra ekonomin

Under corona-pandemin kommer sjukhusen i Region Stockholm få fast ersättning, för att säkra ekonomin när vården alltmer koncentreras på covid-19-patienter. Det har hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Anna Starbrink (L) beslutat.

- I detta akuta läge ska sjukhusen ha de resurser som krävs för att utföra sitt arbete. Nu fokuserar man i princip uteslutande på att ge så god vård som möjligt åt covid-19-patienter samt personer med akuta skador och sjukdomar. Då går vi tillfälligt över till att betala ut full ersättning per månad, som ett fast belopp.

Det säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdsregionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden, som fattat beslutet att sjukhusen får totaltersättning motsvarande 100 procents utförd vård enligt avtal, samt full målrelaterad ersättning. Fast totalersättning gäller till att börja med under mars, april och maj för akutsjukhusen Danderyds sjukhus, Karolinska Universitetssjukhuset, Södersjukhuset, Södertälje sjukhus, S:t Eriks ögonsjukhus, Capio St Görans sjukhus.

Beslutet tas som ett ordförandebeslut, på hälso- och sjukvårdsnämndens vägnar, när nämnden inte har möjlighet att fatta sådana brådskande beslut.

- Vården ska inte känna ekonomiska begränsningar i bekämpandet av pandemin och i att erbjuda en god vård. Förutom det ökande antalet patienter med covid-19 måste man givetvis också ha möjlighet att ta hand om alla som blir allvarligt akut sjuka eller skadade. De ekonomiska konsekvenserna får vi reglera i efterhand och jag är också trygg i att vi har en nationell samsyn och får statlig kompensation i detta, så att stockholmarnas sjukvård säkras även i framtiden, understryker Anna Starbrink (L).

Rasmus Jonlund, kommunikationschef, Liberalerna i Region Stockholm, presstelefon 08-737 25 29, rasmus.jonlund@sll.se

Pressbild Anna Starbrink finns här http://news.cision.com/se/liberalerna-i-stockholms-lan/i/anna-starbrink,m19875