Daniel Forslund ny ordförande för SKL:s Beredning för digitalisering

Daniel Forslund, Liberalernas biträdande regionråd, har idag valts till ordförande för Beredningen för digitalisering i Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Beredningen ansvarar för att driva strategiska frågor för digital utveckling på nationell nivå och stödja kommuner och regioner att använda digitaliseringens möjligheter för att förbättra välfärd och samhällsservice.

-Det är med stor glädje jag axlar rollen som ordförande i Beredningen för digitalisering, och jag är oerhört stolt över förtroendet att få företräda landets alla kommuner och regioner i denna viktiga framtidsfråga. Digitaliseringen är numera en kärnfråga för att vi ska kunna lösa välfärdens utmaningar med bemanning, kvalitet och tillgänglighet, och genom fler smarta digitala tjänster kan vi både ge våra medborgare en bättre service samtidigt som medarbetarna får en bättre arbetsmiljö , säger Daniel Forslund (L).

Ordförandeskapet i Beredningen för digitalisering är en nyckelposition i SKL:s politiska organisation. Beredningen hanterar centrala framtidsfrågor som berör alla samhällssektorer, från socialtjänst och hälso- och sjukvård till skola och samhällsbyggnad. Beredningen arbetar bl.a. med attmodernisera och effektivisera verksamheter med digital teknik och artificiell intelligens, stärka nationell infrastruktur och skapa en mer säker informationshantering. Detta är frågor av såväl kommunal, regional, nationell och internationell karaktär. I uppdraget ingår också att stärka SKL-koncernens samverkan kring digitalisering genom bolagen Inera och Kommentus för att konkret stödja medlemmarna i deras verksamhetsutveckling och företräda SKL nationellt i exempelvis arbetet med Vision eHälsa 2025.

- Jag kommer prioritera konkreta satsningar för att ta bort hinder för den digitala utvecklingen och skapa trygghet i den digitala omställningen av våra verksamheter. Stärkt informationssäkerhet, moderna regelverk för den digitala vården och ”nätläkarna” samt lagförändringar för att äldreomsorg och sjukvård säkert och effektivt ska kunna dela information digitalt är mina främsta prioriteringar. Mitt ansvar är att se till att digitala lösningar implementeras och skapar konkret nytta i människors vardag för högre tillgänglighet, bättre service och större frihet för medborgarna, säger Daniel Forslund (L).

Daniel Forslund (L) är Liberalernas biträdande regionråd i Region Stockholm och ordförande i Regionstyrelsens Innovations- och utvecklingsutskott och v.ordf. I Forskningsberedningen. Han blev 2014 Sveriges första innovationslandstingsråd och har sedan dess ansvarat för arbetet med innovation, digitalisering, eHälsa och informationssäkerhet i Region Stockholm. Daniel Forslund har arbetat med vårdens digitalisering sedan 2004, och var som kansliråd på Socialdepartementet ansvarig för att ta fram den första nationella strategin för eHälsa 2006.

Fakta om Beredningen för digitalisering:

Beredningen hanterar strategiska frågor om grundläggande gemensamma förutsättningar för digital utveckling. I grundläggande förutsättningar ingår frågeställningar kopplat till bl.a. effektivisering genom digitalisering, automation och artificiell intelligens (AI), innovations- och förändringsledning, data som strategisk resurs, säker informationshantering och nationell digital infrastruktur. Vidare ska beredningen hantera rättsliga förutsättningar för en digital samverkande förvaltning. I uppdraget ingår också att följa SKL-koncernens samverkan för att gemensamt stötta medlemmarna i deras verksamhetsutveckling med stöd av digitalisering.

Rasmus Jonlund
Presschef
rasmus.jonlund@sll.se

Elin Frisk
elin.frisk@sll.se

Vi är Liberalerna i Stockholms län, och Region Stockholm. För en modern hälso- och sjukvård med större frihet för patienterna. För en modern kollektivtrafik, trygg och attraktiv för fler resenärer. För en modern region för alla stockholmare, med digital tillgänglighet, möjligheter till god hälsa, arbete och ett rikt kulturliv.

Pressbild Daniel Forslund finns här https://news.cision.com/se/liberalerna-i-stockholms-lan/i/mf170915-1p0a6927,m17909