Landstinget tar större ansvar för kulturen i Stockholms län

Med den framtida regionala kulturstrategin tar landstinget ett samlat ansvar för kulturen i Stockholms län. Kulturstrategin är knuten till den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen, RUFS 2050.

- Det är människor som gör att en stad och en region växer, och människor behöver kultur. Kulturen är viktig både för tillväxt och för att berika människors liv. Utan kultur, ingen modern utveckling, säger Gunnel Orselius-Dahl (L), ordförande i landstingets kulturnämnd.

Kulturstrategin ska ge en samlad vägledning för det övergripande arbetet med kulturfrågor i Stockholmsregionen. Nu har kulturnämnden i landstinget beslutat om de fyra områden där strategin ska fokusera. Samverkan har skett och kommer fortsätta med länets kommuner, kultur- och föreningsliv.

De fyra övergripande punkterna, som är knutna till RUFS övergripande mål:

• Kulturupplevelser, möten och bildning bidrar till en god livsmiljö

• Kulturdriven tillväxt och det kreativa företagandet bidrar till en regional utveckling

• Kulturen bidrar till att stärka demokratin

• Kulturen och kulturmiljön bidrar till att skapa en hållbar utveckling.

- Kulturen kan stärka identiten, attraktionskraften och arbetsmarknaden i vår region. Kulturstrategin kretsar kring människorna i Stockholms län, kring deras möjligheter till arbete, meningsfull fritid, eget skapande – och deras möten med varandra, berättar Gunnel Orselius-Dahl (L).

Inriktningsbeslutet för regional kulturstrategi finns här.

Rasmus Jonlund, presschef Liberalerna i Stockholms läns landsting, 070-737 41 83, rasmus.jonlund@sll.se

Vi är Liberalerna i Stockholms län, och Stockholms läns landsting. För en modern hälso- och sjukvård med större frihet för patienterna. För en modern kollektivtrafik, trygg och attraktiv för fler resenärer. För en modern region för alla stockholmare, med digital tillgänglighet, möjligheter till god hälsa, arbete och ett rikt kulturliv.

Kulturen är viktig både för tillväxt och för att berika människors liv.
Gunnel Orselius-Dahl (L), ordförande i landstingets kulturnämnd