Nu står det klart vilka aktörer som tilldelas särskilt utlyst kulturstöd

Coronaviruset har slagit hårt mot kulturlivet i Stockholmsregionen. Kulturnämnden beslutade därför i början av april om en särskild utlysning av kulturstöd om 6,4 miljoner kr. Under onsdagen fattade kulturnämnden beslut om vilka aktörer som beviljas stödet.

- Pandemiutbrottet sätter sina tydliga spår i kultursektorn och resten av samhället. Att vi nu har fattat beslut om att bistå regionens kulturliv är glädjande. Kultursektorns behov av stöd är stort och denna insats kommer inte att lösa alla de utmaningar som finns. Men det extra stödet blir ett värdefullt bidrag i den situation som kulturlivet i Stockholmsregionen befinner sig i, säger Cecilia Elving (L) ordförande kulturnämnden.

143 aktörer inkom under ansökningsperioden med ansökan och det sökta beloppet uppgår till ca 35 miljoner kr sammanlagt. De aktörer som av kulturnämnden beviljats stöd om 300 000 kr eller mer är:

• Cirkus Cirkör Ideell förening: 1 000 000 kr
  • Stockholms läns Blåsarsymfoniker/orkestern: 300 000 kr
  • Stockholms läns Blåsarsymfoniker/länsmusiken: 300 000 kr
  • AB Fasching Musikproduktion: 300 000 kr

Därutöver har 35 ansökningar beviljats stöd om totalt 4,5 miljoner kr genom delegationsbeslut. Till grund för samtliga bedömningar ligger nämndens kriterier om konstnärlig kvalitet och regional angelägenhet, där barn och unga är den högst prioriterade målgruppen.

-Vi befinner oss fortfarande mitt i krisen. Genom gemensamma kraftsamlingar på lokal, regional och framförallt nationell nivå ser vi till att det finns ett fungerande kulturliv även tiden efter pandemin, säger Cecilia Elving (L).

Tidigare i vår tog kulturnämndens ordförande ett ordförandebeslut om att inte återkräva utbetalda stöd för konst- och kulturprojekt som inte blir av med anledning av virusutbrottet. Artister och konstnärer vars engagemang inom vården har ställts in ersätts enligt tidigare överenskommelse. Ordinarie kulturstödsomgångar har legat fast och beretts i vanlig ordning av kulturförvaltningens tjänstemän. Stöd har fortsatt gått till kort- och dokumentärfilm genom fördelning av ca 700 000 kr till filmproduktion i Stockholmsregionen. Utöver dessa insatser är ambitionen att tidigarelägga inköp av lös konst till ett värde på 6 miljoner kr.

Rasmus Jonlund
Presschef
rasmus.jonlund@sll.se

Elin Frisk
elin.frisk@sll.se

Pressbild på Cecilia Elving

Vi är Liberalerna i Stockholms län, och Region Stockholm. Vi styr regionen i en blågrön majoritet. För en modern hälso- och sjukvård med större frihet för patienterna. För en modern kollektivtrafik, trygg och attraktiv för fler resenärer. För en modern region för alla stockholmare, med digital tillgänglighet, möjligheter till god hälsa, arbete och ett rikt kulturliv.