Nu vaccinmottagning i Södertälje - start i maj

Dialog förs nu med Scania om att starta en mottagning i anslutning till företagets område i Södertälje. Enheten kommer dels att vaccinera anställda på företaget i den prioriteringsordning som Folkhälsomyndigheten och regionen bestämmer, dels vaccinera befolkningen i Södertälje, som kommer att vara den största gruppen som vaccineras.

Region Stockholm planerar nu för allmänhetens vaccinations i fas 4 som ska starta i mitten av maj. För att vaccinera allmänheten behöver vaccinationskapaciteten öka ytterligare och därför planerar Region Stockholm för fler vaccinationsmottagningar utöver de 14 som redan finns spridda över länet.

En ytterligare enhet planeras i Södertälje och den enheten kommer att drivas av Scanias husläkarmottagning och vara baserad utanför företagsområdet, så att både allmänhet och anställda kan vaccineras.

Startdatum är planerat till slutet av maj och vaccineringen ska pågå hela sommaren, även under den tid som Scania stänger för semester.

– Genom samarbetet med Scania utökas möjligheten till snabba och säkra vaccinationer för invånarna i Södertälje och medarbetarna i Scania. Det är ett viktig led i bekämpningen av smittspridningen och för att vi ska kunna lägga pandemin bakom oss och återfå friheten. Jag är glad över denna möjlighet att ytterligare förstärka vaccinationsinsatserna i Södertälje, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdsregionråd.

Ytterligare information om vaccinationsmottagningen presenteras när detaljerna är beslutade.

Information om vaccinationsmottagningar mot covid-19 i Region Stockholm
Region Stockholm har 14 vaccinationsmottagningar som vaccinerar parallellt med vårdcentralerna. Vaccinationsmottagningarna har hög kapacitet, är spridda inom länet och tider bokas via appen Alltid Öppet med Bank-id eller Freja e-id plus. De som av olika skäl inte kan boka tid via en digital lösning kan boka tid via en särskild telefontjänst.

Vaccinationsmottagningarna finns på följande platser:

• Kulturarenan Fållan i Johanneshov.
  • Karolinska Universitetslaboratoriet i Solna.
  • Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.
  • Kistamässan i Kista.
  • Sabbatsbergs sjukhus i Stockholms innerstad.
  • Torvalla IP i Haninge.
  • Tullportsgatan i Norrtälje.
  • Baldersgatan i Norrtälje.
  • Odengatan 65 i Stockholms innerstad.
  • Kommunhuset i Täby.
  • Filadelfiakyrkan vid Sankt Eriksplan i Stockholms innerstad.
  • Nacka Strandsmässan i Nacka.
  • Bredbyskolan i Rinkeby.
  • Södertälje vaccinationsenhet, Nygatan 18.

Fakta

Kapaciteten beräknas till att cirka 20 000 Södertäljebor kan vaccinera sig på mottagningen vid Scania.

Det beräknas att 12 - 13 000 av totalt 30 000 som kommer att ha tillgång till denna vaccinenheten arbetar på Scania. Hälften av dem arbetar på plats i Södertälje.

Totalt beräknas 60 000 doser vaccin att användas på den nya enheten.

Maria Marteleur Kommunikatör, Liberalerna i Region Stockholm, presstelefon 070-0011061, maria.landergard-marteleur@sll.se

Vi är Liberalerna i Stockholms län, och Region Stockholm. För en modern hälso- och sjukvård med större frihet för patienterna. För en modern kollektivtrafik, trygg och attraktiv för fler resenärer. För en modern region för alla stockholmare, med digital tillgänglighet, möjligheter till god hälsa, arbete och ett rikt kulturliv.

Pressbild Anna Starbrink finns här http://news.cision.com/se/liberalerna-i-stockholms-lan/i/anna-starbrink,m19875