SD måste ta ansvar för sin rasistiske jurymedlem

- Det som framkommit om Sverigedemokraternas representant i juryn för regionens pris mot främlingsfientlighet och rasism är djupt upprörande. Beteendet och åsikterna går rakt emot allt som vårt pris syftar till, men också mot regionens värderingar. När medborgarna möter regionens verksamheter, oavsett om det är i vården, kollektivtrafiken, eller någon annanstans, ska likabehandling vara en självklarhet. Alla stockholmare ska alltid kunna förvänta sig att bemötas med respekt. Det SD:s jurymedlem avslöjat om sig själv är raka motsatsen mot likabehandling och respekt.

Det säger Amelie Tarschys Ingre (L), regionledamot och ordförande i juryn för regionens pris mot främlingsfientlighet och rasism.

- Våra pristagare i dag – föreningen Dröm stort och Kassim Nagwere, samt föreläsaren och aktivisten Lovette Jallow – belönas för sina värdefulla insatser för att öka förståelse och bidra till kontakt mellan olika människor och kulturer. En enskild jurymedlems stora omdömeslöshet och rasistiska uttalanden ska och kan naturligtvis inte förminska värdet av det viktiga arbetet, berättar Amelie Tarschys Ingre (L).

- Förtroendevalda ska alltid förväntas ta ansvar för sina handlingar, och visa prov på integritet och gott omdöme. Detta är tyvärr långtifrån första gången vi ser exempel på hur sverigedemokrater runtom i landet visar prov på ringaktning om andra människor. Sverigedemokraterna är som parti ensamt ansvariga för sina representanter och jag utgår från att de nu tar sitt ansvar, understryker Amelie Tarschys Ingre (L).

Region Stockholms pris mot rasism och främlingsfientlighet

Priset delas ut till förening, person, institution eller liknande som verkar inom Stockholms län och som på ett engagerat sätt främjar en samexistens mellan olika kulturer i samhället. Insatserna ska bidra till större förståelse och bättre kontakt mellan svenskar och invandrare eller invandrargrupper emellan.

Årets motivering och pristagare:

Vårens fysiska och framförallt digitala demonstrationer mot strukturell rasism visar att främlingsfientligheten och rasismen tyvärr fortfarande är stor, både i Sverige och i vår omvärld.

Dröm stort och Kassim Nagwere

Föreningen Dröm stort startades år 2012 av Kassim Nagwere m.fl. och har under flera års tid bedrivit flera projekt och aktiviteter som bidrar till integration och samexistens mellan mångkulturella grupper i samhället genom att främja social delaktighet och ungdomars mål och drömmar i socioekonomiskt utsatta områden. Dröm stort har en inkluderande värdegrund där alla ungdomar är välkomna oavsett bakgrund. Deras arbete bidrar till ökad självkänsla för unga vuxna genom att bistå med resurser, förebilder och stöd för framtiden genom bl.a. läxhjälp, föreläsningar, kultur och idrott. Arbetet bidrar också med ökad förståelse mellan ungdomar från olika kulturer och för att nyanlända lättare ska inkluderas i samhället.

Lovette Jallow

Genom stort engagemang sprider Lovette Jallow information och kunskap gällande rasism och förtryck samt tydliggör de strukturer som finns i vårt samhälle nationellt och internationellt. Detta gör Lovette Jallow dels genom sina Instagram konton @action4humanity_se och @lovettejallow och dels genom föreläsningar runt om i Sverige. Här möter hon följare, företag och skolklasser. I sina möten med skolklasser kan ett förändringsarbete bli långsiktigt hållbart.

Lovette Jallow inspirerar, berör och medvetandegör både ung som gammal, norr till söder i vårt avlånga land,

Rasmus Jonlund, kommunikationschef, Liberalerna i Region Stockholm, presstelefon 08-737 25 29, rasmus.jonlund@sll.se