Tarschys Ingre (L): ”Beklagar att mittenstyre utan SD och V aldrig prövades seriöst”

På fredagen presenterade Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet ett gemensamt styre för Region Stockholm, starkt beroende av Vänsterpartiet. Liberalernas gruppledare Amelie Tarschys Ingre beklagar bland annat att det nya styret tycks sakna plan för hur utlovade reformer ska finansieras.

– Det är oroväckande att det nya styret utlovar stora satsningar utan finansiering. I dessa oroliga ekonomiska tider kommer ekonomiskt ansvarstagande vara A och O. Vi i det avgående styret har samlat ihop till en rejäl ekonomisk reserv, vilket är en bra utgångspunkt, men ansvaret för ekonomin måste tas varje dag, säger Amelie Tarschys Ingre (L).

– Liberalerna kommer att gå i opposition som en tydlig kraft för liberal hälso-, sjukvårds- och regionpolitik. Vi kommer att fortsätta slå vakt om stockholmarnas frihet att välja sin egen vård, möjligheten att få vård i tid utan vårdköer, och principen att vårdens resurser alltid ska fördelas utifrån behov, säger Amelie Tarschys Ingre (L).

– Jag beklagar att möjligheten till ett brett mittenstyre – utan inflytande från SD och V – aldrig prövades seriöst. Det hade varit bra för huvudstadsregionen att få ett stabilt styre utan ytterkantspolitik, säger Amelie Tarschys Ingre (L).

Erik Torstensson
erik.torstensson@regionstockholm.se

Pressbild Amelie Tarschys Ingre finns här https://news.cision.com/se/liberalerna-i-stockholmsregionen/i/amelie-tarschys-ingre,m26468