Välfärden behöver moderna IT-lösningar – Liberalerna föreslår ny Sverigeförhandling

Gamla IT-system kostar offentlig sektor enorma summor, hindrar utvecklingen av nya tekniska lösningar för välfärden och stjäl tid från personal, patienter och brukare. Staten, regionerna och kommunerna måste tillsammans storsatsa på den digitala omställningen av samhället. Liberalerna vill därför se en Sverigeförhandling för att finansiera och samordna digitaliseringen av välfärden. Bredbandsuppkoppling måste också säkras i hela landet. Det är två av de liberala förslag som presenteras på DN Debatt i dag.

- Statens IT-kostnader uppskattas till 30 miljarder årligen, men det är i regionerna och kommunerna som de flesta IT-systemen och kostnaderna för välfärden finns. Bara i Region Stockholm har IT-kostnaderna uppskattats till 3-4 miljarder. Dessutom förloras tiotusentals arbetstimmar varje dag i välfärdens viktiga yrken när anställda tvingas dokumentera samma sak flera gånger då IT-stöden inte håller måttet. Det är i regionerna och kommunerna som vi kan få den största nyttan för medborgarna med nya smarta digitala tjänster i vård, omsorg och utbildning. För att kunna förverkliga den potentialen krävs att staten tar ett nationellt ansvar och arbetar tillsammans med regioner och kommuner. Vi måste modernisera välfärden!

Det säger Anna Starbrink (L), regionråd i Stockholm och Liberalernas nationella sjukvårdspolitiska talesperson.

Liberalernas Anna Starbrink, Mats Persson och Daniel Forslund skriver på DN Debatt om fyra förslag för en modernisering av offentlig sektor: En Sverigeförhandling för digitalisering av välfärden, bredbandsuppkoppling i hela landet, teknisk mångfald och e-förvaltning som norm.

- Gamla krångliga IT-system skapar enorma kostnader och hämmar utvecklingen, när pengarna går till underhåll av föråldrad teknik som vi egentligen vill skrota, och nya smarta lösningar inte går att använda när allt måste anpassas till en föråldrad infrastruktur. Det är dags att ta ett helhetsgrepp. I Region Stockholm arbetar vi nu med att införa Framtidens vårdinformationsmiljö som ska lägga en ny grund för att både vårdpersonal och patienter ska kunna samverka digitalt. Andra regioner arbetar enskilt eller tillsammans med olika egna satsningar. Men den digitala moderna välfärden kräver också ett nationellt helhetsgrepp, där staten och regeringen tar ansvar även finansiellt för en snabbare utfasning av gammal teknik och gammaldags regelverk.

Det säger Daniel Forslund (L), ordförande i Region Stockholms innovations- och utvecklingsutskott.

Liberalernas förslag för att modernisera offentlig sektor – läs mer på DN Debatt

• Starta en Sverigeförhandling för modernisering och digitalisering av välfärden. Utgångspunkten bör vara att staten och deltagande kommuner och regioner finansierar hälften var. En förhandling ska också leda fram till gemensamma prioriteringar och samordning.
  • Säkra tillgången till uppkoppling i hela landet. Januariavtalets skrivning om att 95 procent av hushållen och företagen ska ha tillgång till 100 Mbit/s nästa år, och alla ha stabila mobila tjänster av god kvalitet 2023, måste förverkligas.
  • Säkra den tekniska mångfalden. Avsikten med en förhandling och ett nationellt investeringsprogram är inte teknisk likriktning, utan en gemensam strategi och finansiering av ”bottenplattan” för nya IT-lösningar. Avsikten är att frigöra innovationskraften och komma ifrån fastlåsningen i dagens föråldrade system.
  • Gör e-förvaltning till norm. Offentlig sektor ska systematiskt införa digitala tjänster utifrån vad som ger bäst nytta för medborgarna. Digitalt ska vara norm, papper ska vara undantag. Gemensamma standarder ska tillämpas och rättsliga regelverk utvecklas.

Rasmus Jonlund, kommunikationschef, Liberalerna i Region Stockholm, presstelefon 08-737 25 29, rasmus.jonlund@sll.se

Pressbild Anna Starbrink finns här http://news.cision.com/se/liberalerna-i-stockholms-lan/i/anna-starbrink,m19875

Pressbild Daniel Forslund finns här https://news.cision.com/se/liberalerna-i-stockholms-lan/i/mf170915-1p0a6927,m17909