Acketoft (FP): Allvarligt att Wallström bortprioriterar konflikten i Ukraina

Idag samlas EU:s utrikesministrar för ett blixtinkallat möte där den senaste tidens oroligheter i Östra Ukraina ska diskuteras. I fokus är proryska rebellers attacker på staden Mariupol som resulterade i ett stort antal dödsoffer.

EU:s 28 medlemsländer ska bland annat överlägga om ytterligare sanktioner mot Ryssland. Men varken utrikesminister Margot Wallström eller hennes ställföreträdare, kabinettsekreterare Annika Söder, deltar i mötet. Eftersom regeringen valt att inte utse en EU-minister har farhågorna funnits hos Tina Acketoft, EU-politisk talesperson och riksdagsledamot för Folkpartiet, om att regeringen bortprioriterar EU-frågorna.

– Det är mycket olyckligt att utrikesministern och hennes kabinettsekreterare väljer bort mötet. Upptrappningen av den militära konflikten i Östra Ukraina är en av de mest akuta och allvarligaste frågorna som diskuteras i EU just nu. Då är det självklart att regeringen ska delta på hög nivå, säger Tina Acketoft.

– Dessutom har den nya regeringen i Grekland hotat att på mötet stoppa nya sanktioner mot Ryssland. Då är det extra viktigt att Sveriges sänder en tydlig signal om att EU ska hålla ihop. Genom att skippa mötet skickar Wallström och Söder ett budskap om det motsatta, avslutar Acketoft.

Folkpartiets presstjänst: 070-854 90 20