Acketoft (FP): Folkpartiets skolpolitik leder utvecklingen

Idag presenterade Alliansregeringen tre förslag för att få högre kunskapsresultat och ökad likvärdighet i den svenska skolan. De förslag som ska utredas är införandet av en tioårig grundskola med skolstart från sex års ålder, en förlängd skolplikt för obehöriga till gymnasiet och en obligatorisk rätt till sommarskola.

- Skolstarten sker sent i Sverige. I majoriteten av de europeiska länderna är skolan tioårig och barnen börjar skolan vid sex års ålder. Med mer tid i skolan och tidiga insatser för eleverna som riskerar att inte nå kunskapskraven, kan fler elever nå målen. En tidigare skolstart skulle även ge barnen rätt till särskilt stöd direkt, vilket de inte har idag, säger Tina Acketoft (FP) gruppledare i riksdagens utbildningsutskott och riksdagsledamot från Skåne.

Idag har 12 procent av eleverna i årskurs nio för dåliga betyg för att få behörighet till gymnasiet. Dessa elever kan behöva mer tid för att nå kunskapskraven som krävs, och för dessa vill Alliansregeringen införa en förlängd skolplikt med upp till ett år. För de elever som bara saknar godkänt betyg i något ämne för att bli behörig till ett nationellt program, behövs inte mer än ett par veckors koncentrerade studier för att klara det ämnet. Dessa elever bör få möjlighet till sommarskola.

- Detta åtgärder är nästa steg i den kunskapsfokuserade utbildningspolitiken Folkpartiet driver. Att enbart se på skolan efter antal år, och inte efter måluppfyllelse, har slagit ut en hel del elever. Med utökade möjligheter att nå målen kommer fler elever lyckas i den svenska skolan, avslutar Tina Acketoft.

Tina Acketoft (FP), riksdagsledamot från Skåne.
070-247 29 04, tina.acketoft@riksdagen.se

Sophie Enerskog, politisk sekreterare