Acketoft (FP) och Gunnarsson (S) nominerar fyra HBTQ-kämpar till Nobels fredspris

Fyra HBTQ-frihetskämpar för alla människors lika rättigheter är nominerade till Nobels fredspris av riksdags- och europarådsledamöterna Jonas Gunnarsson (S) och Tina Acketoft (FP).

- De nominerade utför ett livsviktigt arbete och symboliserar den långa kampen för fred, frihet och allas lika rättigheter. De delar en vilja och ett otroligt mod att utmana diskriminering, okunskap och myndighetsövergrepp. Följande personer är nominerade:

Dr. Frank Mugisha, Uganda
Är ledare för ”Sexual Minorities Uganda”, (SMUG), en organisation som möter stark opposition i det ugandandiska samhället. Mugisha har öppet bedrivit en kamp för att emotsätta sig ett återinförande av dödsstraffet för homosexuella i Uganda.

Igor Kochetkov, Ryssland
Är en erkänd försvarare för HBTQ-rörelsen och mänskliga rättigheter i Ryssland. Sedan 2006 har han varit ledare för det ryska nätverket för de olika HBTQ-organisationerna, ”the Russian LGBT Network”. Kochetov har utmanat Rysslands allt mer hårdföra lagstiftning och retorik mot HBTQ-personer, och leder nu kampen emot de propagandalagar som instiftats i landet och som kraftigt kränker de mänskliga rättigheterna.

Sunil Babu Pant, Nepal
Ledde tills nyligen den nationella HBTQ-organisationen «Blue Diamond Society» i Nepal. Pant är också den första öppet homosexuella parlamentsledamoten i Nepal. Det är till stor del tack vara Pants arbete som Nepal till skillnad från många andra länder, har utvecklats positivt i en riktning vad gäller HTQ-personers rättigheter.

“The International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Intersex Association”, (ILGA)
Leder en global paraplyorganisation bestående av 750 HBTQ-organisationer som tillsammans kämpar för frihet, jämlikhet och rättvisa för miljoner personer. ILGA var den första organisationen för HBTQ som erhöll konsultativ status i FN och har samma status som Europarådet.

Moteveringen lyder som följer:
- In a turbulent world fundamental human rights, rule of law and democracy are under pressure many places. In such times, it is particularly important to recognize and safeguard such values and highlight the relationship between peace and civil rights. In the long run, everyone’s freedom of expression and association, as well as rule of law, is the only guarantee for peace and freedom for all.

Tina Acketoft, (FP)
Riksdagsledamot,