Acketoft (FP): Välkommet regeringsbeslut om utökad undervisning i matematik

– Våra elevers resultat i matematik sjunker. För lite katederundervisning, för många lärare som saknat utbildning för att undervisa i matematik och för få undervisningstimmar i ämnet är en del av förklaringarna till de fallande resultaten. Dagens beslutade proposition kommer inte en dag för sent. Det säger Tina Acketoft (FP) riksdagsledamot och gruppledare i utbildningsutskottet.

Regeringen har tidigare presenterat och sjösatt ett antal reformer för att åtgärda problemen och i och med dagens beslutade proposition om utökad undervisningstid i matematik tas ännu ett steg för att omvandla den svenska skolan till en skola med fokus på kunskap. Förslaget innebär utökad matematikundervisning i grundskolan med 120 timmar från och med höstterminen 2013, dvs en extra timme per vecka i tre årskurser.

– Ska Sverige kunna överleva som kunskapsnation måste våra elever bli bättre på matematik. Dagens beslut är ett steg i rätt riktning.

Tina Acketoft (FP)
Riksdagsledamot