Alla barn har rätt att gå i skolan

- Äntligen! Under flera år har Folkpartiet Liberalerna aktivt drivit frågan om rätten till utbildning även för gömda barn. Rätten till utbildning är fundamental, oavsett varför du som barn finns i Sverige och ska inte påverkas av dina föräldrars agerande.

Det säger Tina Acketoft, riksdagsledamot (FP) från Höganäs med anledning av regeringens och Miljöpartiets förslag som idag presenterades. Där tydliggörs att även barn som vistas i landet utan tillstånd har rätt till utbildning i grundskola och gymnasieskola. Det handlar dels om barn som fått avslag på tidigare asylansökningar, dels om sådana som finns i landet utan att ha gett sig tillkänna för myndigheterna.

- I verkligheten har enskilda lärare och skolchefer oftast sett till att barn som de känner till har fått gå i skolan. De har då, med rätta, baserat sitt beslut på att skolan har ett uppdrag att arbeta utifrån en demokratisk värdegrund, respekten för de mänskliga rättigheterna och alla människors lika värde. Skillnaden blir nu att de slipper göra dessa moraliska avvägningar, att lagstiftaren tar sitt ansvar och att fler barn får möjlighet att uppnå sina drömmar och mål. Det är både moraliskt rätt och en samhällsvinst för alla.

Presskontakt: Makan Afshinnejad, 072-231 50 82
makan.afshinnejad@riksdagen.se