Arbete mot antiziganismen måste fortsätta

Idag debatteras i riksdagen Erik Ullenhags motion om fortsatt arbete mot antiziganism och för romsk inkludering. Delar av motionen bifölls i konstitutionsutskottet, men tyvärr byter nu Socialdemokraterna och Miljöpartiet ställning till förmån för Sverigedemokraternas linje.

– Vi har en mörk historia när det gäller hur vi behandlat av romer och resande. Men även idag utsätts romer och resande för diskriminering och antiziganismen gör sig återkommande påmind. Vi har en historia att skämmas över. Nu är det dags att skapa en framtid att vara stolta över. Mot den bakgrunden är det tråkigt att Socialdemokraterna och Miljöpartiet i en ohelig allians med Sverigedemokraterna stoppar förslag för romsk inkludering. säger Erik Ullenhag, motionär och gruppledare för Folkpartiet, i en kommentar.

– Arbetet mot antiziganism och för romsk inkludering måste fortsätta och intensifieras. Allt oftare får vi rapporter om diskriminering, kränkningar och hatbrott mot personer med romskt ursprung. Detta är fullkomligt oacceptabelt! Mänskliga kvalitéer har ingenting med ras, språk eller födelseort att göra, vi har alla lika värde, säger Bengt Eliasson, som idag debatterar motionen i riksdagen.

Motionen återfinns här:

Folkpartiet presstjänst: 070-854 90 20