Barbro Westerholm (FP) deltar i samtal om surrogatmoderskap

Idag medverkar Barbro Westerholm i ett samtal anordnat av Katharinastiftelsen under rubriken Surrogatmammor på gott och ont – har vi tänkt färdigt? En rubrik som enligt Westerholm återspeglar frågans komplexitet.

– Om surrogatmoderskap ska tillåtas i Sverige har Folkpartiet ännu inte tagit ställning till. Men det är viktigt att betona att frågan även rör de barn som redan har fötts genom surrogatmoderskap utanför Sveriges gränser. Dessa barn ska givetvis inte hamna i kläm för att våra lagar inte är anpassade efter deras situation. Det är bra att den tillsatta utredningen ska titta på detta, säger Westerholm.

I juni i år beslutade regeringen att tillsätta en utredning som även ska ta ställning till om surrogatmoderskap ska tillåtas i Sverige, med utgångspunkten att detta i sådant fall ska vara altruistiskt.

– Det ska bli oerhört intressant att se vad utredningen landar i. Att uppdraget inte ska redovisas förrän den 24 juni 2015 är dock en indikation på frågans komplexitet, avslutar Westerholm.

Barbro Westerholm, riksdagsledamot (FP)
0706-71 03 88, barbro.westerholm@riksdagen.se

Patrik Lind, politisk sekreterare