Bengt Eliasson (FP): Visst gör det ont när vallöften brister

– Regeringens budget missar målet för kulturen. På brukligt socialdemokratiskt, och nu uppenbarligen Miljöpartistiskt manér sitter man på regeringskansliet och pytsar godtyckligt ut pengar med ett ovanifrånperspektiv. Regeringens satsningar i stort landar i storstäder, i dess förorter och på dem som redan konsumerar mycket kultur. Kultur i hela landet och för alla är uppenbarligen inget för den här regeringen.

– Många av satsningarna är rent symboliska och enbart partipolitiskt motiverade. Ta exempel ökade anslag till kultursamverkansmodellen där man delar ut helårspengen under ett halvår kallar det ökning. Varenda 6-åring med veckopeng skulle genomskåda det knepet. Man tar inget ansvar för statens del i samverkansmodellen där landsting och regioner satsat och bidrar från sitt håll men staten ligger still. Man tar inte hänsyn till de otroliga skattehöjningarna som direkt drabbar kultursektorn och dess utövare.

– För idrottsrörelsen är detta dåliga nyheter. Sektorn får inte alls de pengar de utlovades i valrörelsen. Det är tydligt att regeringen har bytt arbetslinjen mot en bidragslinje – man höjer skatterna mycket och höjer bidragen lite. Men för idrottsrörelsen gör man tyvärr bara det första men inte det andra. Det är många som är besvikna och lurade idag.

Bengt Eliasson
bengt.eliasson@riksdagen.se, 070-221 40 58