• Liberalerna/

Brodén & Thorén (FP): FP-uppropet ”Östersjön kan inte vänta” har nu fått internationellt forskningsstöd

Folkpartiet har i Alliansregeringen kraftfullt bidragit till att en rad åtgärder redan vidtagits för att rädda vårt innanhav, som en Östersjömiljard, en samlad myndighet, fosfatförbud i disk – och tvättmedel och en Östersjöambassadör. Nu tillkommer ytterligare stöd i arbetet med att rädda Östersjön.

– Trots att mycket har gjorts är stödet från det internationella forskarnätverket BalticSTERN verkligen välkommet. De pekar bland annat ut tillflödet av fosfor och kväve, en fråga där Folkpartiet drivit på för att göra ett omtag av skattebefrielsen på konstgödning, säger Anita Brodén, (FP), riksdagsledamot och miljöpolitisk talesperson.

– Invånarnas stora stöd till politisk prioritering av Östersjöinsatser som framkommer av rapporten är positivt liksom de konkreta kostnadseffektiva åtgärder som rapporten tar upp, säger Sverker Thoren, (FP) partistyrelseledamot.

Anita Brodén, (FP) riksdagsledamot och miljöpolitisk talesperson

Sverker Thorén, partistyrelseledamot (FP)

Therese Quiding, politisk sekreterare (FP)