Carl B Hamilton ny energipolitisk talesperson för Folkpartiet

Carl B Hamilton, riksdagsledamot för Stockholms kommun, är ny energipolitisk talesperson för Folkpartiet liberalerna. Hamilton fortsätter även som Folkpartiets ekonomisk-politiska talesperson.

– Energifrågorna kräver en internationell utblick med tanke på snabba tekniska och ekonomiska förändringar som frackning av gas och olja, billiga solpaneler från Kina, och Asiens fortsatt snabba kärnkraftsutbyggnad.

– Rysslands användning av energi för utpressning av grannländer vänder upp och ned på energipolitiken i Ukraina, Öst- och Centraleuropa och har redan påverkar Sverige genom sitt fokus på riskerna med importberoende av gas, och behovet av kontinuerlig svensk baskraft från vatten- och ny kärnkraft så snart som möjligt.

– I Sverige är statens uppgift att säkerställa en infrastruktur för kontinuerlig tillförsel av el till alla företag och hushåll, och till konkurrenskraftiga priser. Denna grundläggande uppgift klarar inte den rödgröna oppositionstrojkan. Det blir politiskt el-kaos, Miljöpartiet har på sitt program att stänga två reaktorer före 2018, medan Socialdemokraterna och Stefan Löfven vill raka motsatsen: att Vattenfall skall fortsätta planera för att gamla reaktorer skall ersättas av nya. Det finns inget svar på frågan om det finns el till konkurrenskraftiga priser om en energigrälande opposition skulle vinna valet, säger Carl B Hamilton.

Hamilton är ledamot i riksdagens finansutskott och har tidigare varit ordförande i Näringsutskottet och EU-nämnden. Han har också arbetat som professor på Stockholms universitet och Handelshögskolan i Stockholm, samt varit chefsekonom på Handelsbanken. I riksdagen har Hamilton utöver energi- och finanspolitik fokuserat på Europafrågor.

Carl B Hamilton

Riksdagsledamot