• Liberalerna/

Carlsson Löfdahl (FP): Socialförsäkringsutredningen tar viktiga första steg att bygga vidare på

I dag presenterar den parlamentariska socialförsäkringsutredningen sitt slutbetänkande "Mer trygghet och bättre försäkring” (SOU 2015:21) till socialförsäkringsminister Annika Strandhäll. Utredningen som kom till på initiativ av Folkpartiet har haft i uppdrag att se över de allmänna försäkringarna vid sjukdom och arbetslöshet och komma med förslag på förändringar för långsiktigt ökad sysselsättning och långsiktigt hållbara statsfinanser.

– Jag är nöjd med arbetet vi har haft inom kommittén även om Folkpartiet gärna hade sett att förslagen gick längre inom vissa områden. Vi lägger en stabil gemensam grund för kommande förändringar av sjukförsäkringssystemet som kan fortleva oavsett hur den parlamentariska situationen ser ut, säger Emma Carlsson Löfdahl, riksdagsledamot och ledamot i socialförsäkringsutredningen. (FP)

– När det gäller a-kassan når kommitténs förslag i min mening inte tillräcklig långt. Det föreslås att ersättningen i den allmänna grundförsäkring som idag finns ska bli inkomstrelaterad samt att det kan övervägas om en statlig myndighet i fortsättningen ska administrera denna grundförsäkring. Dessa förändringar vore positiva, men det krävs fortfarande att löntagarna aktivt söker medlemskap i en arbetslöshetskassa för att nå ett relativt gott inkomskydd. Jag tycker att det är rimligt att en försäkring som i dagsläget redan finansieras med offentliga medel ska tillfalla alla. Jag beklagar därför att kommittén inte kunnat enats om en allmän och obligatorisk arbetslöshetsförsäkring, menar Emma Carlsson Löfdahl (FP).

Folkpartiets pressjour 0708-549020