Cecilia Elving ny jämställdhetspolitisk talesperson för Liberalerna

Jämställdheten riskerar att backa i coronapandemin. Nu utser Liberalerna Cecilia Elving till jämställdhetspolitisk talesperson för att leda arbetet med att utveckla en liberal feministisk politik som ska öka både kvinnor och mäns frihet.

Liberalerna växlar upp tempot i jämställdhetspolitiken för att möta det hot mot jämställdheten som coronapandemin innebär. Liberalernas partiledning har utsett Cecilia Elving till jämställdhetspolitisk talesperson. Cecilia är idag ordförande för Liberala Kvinnor och regionpolitiker i Region Stockholm. Uppdraget är att utveckla politiken med särskilt fokus på hälsa, ägande och ekonomisk självständighet samt skola och utbildning.

Mäns våld mot kvinnor och hedersrelaterat våld och förtryck ökar och skillnaderna i ekonomisk makt riskerar att öka mellan män och kvinnor p.ga coronapandemin. Vi ser också att jämställdheten minskar i näringslivet och att kvinnors ägande är betydligt mindre än mäns på många viktiga områden. Medan covid-19 medicinskt drabbar män hårdare, så är det många kvinnor som riskerar utbrändhet i pandemins spår.

– Jag är hedrad över förtroendet att få leda arbetet med att utveckla den liberala jämställdhetspolitiken i denna viktiga och utmanande tid. Kommande år kommer på många sätt att vara en avgörande tid för jämställdheten i världen. Vi kan inte tillåta att jämställdheten backar i pandemins spår, säger Cecilia Elving.

Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni kommenterar utnämningen:

– Jag är väldigt glad över att Cecilia Elving vill leda arbetet med att utveckla Liberalernas jämställdhetspolitik. Vår valanalys visar att vi tappade i förtroende i jämställdhetsfrågorna som vi vet är en central fråga för våra väljare. Det ska vi ändra på. Cecilias breda erfarenhet av jämställdhetsfrågor från civilsamhället, regionpolitiken och rikspolitiken gör henne utmärkt för uppdraget. Jag ser fram emot att utveckla framtidens jämställdhetspolitik som möter de utmaningar vi nu ser tillsammans med Cecilia och resten av partiet. säger Nyamko Sabuni.

Cecilia Elving fortsätter:

– Många länder använder coronakrisen som en ursäkt för att inskränka kvinnors och HBTQ- personers rättigheter. I Sverige ser vi hur mäns våld mot kvinnor och hedersrelaterat våld och förtryck ökar och hur krisen slår olika mot kvinnor och mäns ekonomi och hälsa. Liberala feminister har löst jämställdhetsproblem i 200 år. Nu behövs liberal feminism mer än på länge för att säkerställa att jämställdheten fortsätter framåt, trots coronapandemin. avslutar Cecilia.

Läs hela intervjung med Cecilia Elving här: https://www.liberalerna.se/liberalerna/cecilia-elving-ny-jamstalldhetspolitisk-talesperson-for-liberalerna/

Liberalernas presstjänst: 070-854 90 20