Christina Örnebjär (FP) leder arbetsgruppen Socialpolitik för ökad sammanhållning

Christina Örnebjär, tillträdande riksdagsledamot från Kumla, leder arbetsgruppen ”Socialpolitik för ökad sammanhållning”. Arbetsgruppens syfte är att ta fram ny politik för Folkpartiet och är en del av det pågående förnyelsearbetet.

– Vi ska arbeta brett med socialpolitiken och ett stort fokus ligger på barnperspektivet. Vi ska se över om socialtjänsten har rätt förutsättningar för sitt arbete men också om uppdraget de har idag är rätt, säger Örnebjär i en kommentar.

Arbetsgruppen kommer att verka fram till och med Folkpartiets landsmötet 2017 där beslut om ny politisk inriktning tas. Gruppens arbete kommer löpande att presenteras under tiden fram till dess.

– Det finns barn, unga och vuxna som far illa. Folkpartiet har alltid varit en röst för det glömda Sverige men vi har inte haft tillräckligt bra svar på de frågor och utmaningar som finns idag. Vi ska vara tydliga i vår socialpolitik och den starkaste rösten för de utsatta i samhället. Det socialliberala ska vara kärnan i vår politik, avslutar Örnebjär.

Övriga deltagare i gruppen är:

Nikoletta Jozsa, Järfälla. Socionom, skolkurator, 2:e vice ordförande socialnämnden

Phillip Sandberg, Lund, Fil kand kulturgeografi, oppositionsråd

Daniel Andersson, Linköping, ordförande för omsorgsnämnden och kommunalråd

Ulrica Westerlund, Umeå, socionom, bit. socialchef

Anna Ågerfalk, Örebro, ekonom, oppositionsråd i region Örebro

Benny Lindholm, Uppsala, jur kand, vice ordförande arbetsmarknadsnämnden

Tove af Gejierstam, Vändersborg, logoped, vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden

Christina Örnebjär

072-200 72 97, christina.ornebjar@folkpartiet.se